Об’єктивізація ефективності системи навчання плаванню студентів ЗВО та вивчення динаміки індивідуальних показників підготовленості потребує пошуку шляхів удосконалення контролю цього процесу. Мета: встановити засоби та показники контролю підготовленості студентів закладів вищої освіти в системі навчання плаванню. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, аналіз документальних матеріалів, експертне опитування, методи математичної статистики. Організація. до експертного опитування упродовж травня–серпня 2020 року було залучено 18 фахівців (середній стаж роботи 18,2 роки). Результати. Уперше розглянуто питання контролю за плавальною підготовленістю студентів при їхньому навчанні у закладі вищої освіти та реалізації цілісної та ієрархічної системи навчання плаванню. Встановлено можливість збільшення числа тестів (контрольних вправ) з підвищенням рівня володіння студентами навичками плавання та наявності значної кількості тестів, що можуть бути включені до варіативної частини блоку контролю. При цьому щодо стандартизованої частини на різних рівнях наявні відмінності.
Цель: установить средства и показатели контроля подготовленности студентов высших учебных заведений в системе обучения плаванию. Методы: теоретический анализ и обобщение данных научной и методической литературы, анализ документальных материалов, экспертный опрос, методы математической статистики. Организация. К экспертному опросу в течение мая-августа 2020 года были привлечены
18 специалистов (средний стаж работы 18,2 года). Результаты. Впервые рассмотрены вопросы контроля плавательной подготовленностью студентов при их обучении в учреждении высшего образования и реализации целостной и иерархической системы обучения плаванию. Установлена возможность увеличения числа тестов (контрольных упражнений) с повышением уровня владения студентами навыками плавания и наличие значительного количества тестов, которые могут быть включены в вариативной части блока контроля. При этом по стандартизированной части на разных уровнях имеющиеся различия.
Focusing on the clear priorities underlying the physical education of student youth, it is mandatory for them to master the system of applied skills. In order to objectify the effectiveness of the swimming teaching system for students of higher education institutions and to study the dynamics of individual indicators of preparedness, we consider it expedient to seek help from experts to find ways to improve this process. The purpose of the study: to establish the means and indicators of preparedness control students of higher education institutions in the swimming teaching system. Methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature data, analysis of documentary materials, expert survey, methods of mathematical statistics. Organization. In the expert survey during May-August 2020 took part 18 specialists (average work experience 18.2 years, sports qualification from candidate of master of sport to Honored master of sports of Ukraine). Results. It is established that for the final levels of students’ swimming teaching system in control at the first place is the functional support of the relevant modes of muscles work, adaptation to the conditions of overcoming segments different in nature and length, conditions of educational and training process. Experts do not have a single opinion on the objective criteria for the control of novice students (those who are at the first level of swimming skills). They did not need to find out the swimming skills of students at these levels of swimming skills. With the increase of students' mastery of swimming skills, the ratio of general competencies (physical fitness, physical development, etc.) and special (swimming fitness) has shifted towards the former. Conclusions. For the first time was considered the issue of swimming preparedness control of students during their education in a higher education institution and the implementation of a holistic and hierarchical swimming teaching system. There was established a possibility of increasing the number of tests (control exercises) to increase the level of students' swimming skills and the availability of a significant number of tests that can be included in the variable part of the control unit. At the same time, there are differences in the standardized part at different levels.