У статті обгрунтовано доцільність використання оздоровчого бігу як доступного і ефективного засобу оптимізації рухової активності старшокласників. Рекомендації по організації методики проведення занять оздоровчим бігом і ходьбою складені на основі педагогічного досвіду, результатів експериментальних досліджень, установок програми по фізичній культурі для загальноосвітніх шкіл, аналізу науково-методичної літератури і нашого власного досвіду. Ці рекомендації розраховані на мінімальні навантаження. Вони призначені для тих, хто ніколи не займався спортом. Виходячи з індивідуальних особливостей і рівня фізичного розвитку того чи іншого школяра, ці навантаження вчитель на свій розсуд може підвищити і навіть збільшити в два рази. Але при цьому необхідно дотримуватись принципу поступовості і не захоплюватись підвищенням швидкості, а збільшувати відстань ходьби та бігу, орієнтуючись при цьому на показники пульсу і особисте самопочуття.
В статье обоснована целесообразность использования оздоровительного бега как доступного и эффективного средства оптимизации двигательной активности старшеклассников. Рекомендации по организации методики проведения занятий оздоровительным бегом и ходьбой составлены на основе педагогического опыта, результатов экспериментальных исследований, установок программы по физической культуре для общеобразовательных школ, анализа научно-методической литературы и нашего собственного опыта. Эти рекомендации рассчитаны на минимальные нагрузки. Они предназначены для тех, кто никогда не занимался спортом. Исходя из индивидуальных особенностей и уровня физического развития того или иного школьника, эти нагрузки учитель по своему усмотрению может повысить и даже увеличить в два раза. Но при этом необходимо соблюдать принцип постепенности и не увлекаться повышением скорости, а увеличивать расстояние ходьбы и бега, ориентируясь при этом на показатели пульса и личное самочувствие.
The article substantiates the feasibility of using Jogging as an affordable and efficient means of optimization of motor activity of senior pupils. Recommendations on the organization of the methodology for conducting classes Jogging and walking made on the basis of pedagogical experience, the results of experimental research installations of the program on physical culture for secondary schools, analysis of scientific methodological literature and our own experience. These recommendations are designed for a minimum load. They are designed for those who have never played sports. In the structure expressed in a relatively stable order of increasing loads from semester to semester in the academic year of time and volume of running, intensity: rate and percentage of expedited walk to slow and fast runs to slow on the Basis of individual characteristics and level of physical development of a student, these load the teacher has the discretion to increase and even double. But it is necessary to adhere to the principle of gradualism and not to get involved to improve the speed and increase the distance of walking and running, while pulse and personal well-being. Go Jogging in the classroom with students are one of the main and most accessible means of increase of functional possibilities of the cardiovascular system students. It is therefore necessary to actively involve pedagogical and medical workers, public organizations, veterans of physical culture and sports for the sensitization on the awareness students need physical activity and especially Jogging as an integral and key factor in a healthy lifestyle. The results of the analysis of modern researches confirm the need and appropriateness of Jogging with the purpose of formation of motivation of students to employments by physical exercises, increase their physical activity and increase of efficiency of process of physical education in school.