У статті досліджується дозвіллєво-рекреаційна діяльність як складова здорового стилю життя, яка охоплює всі види діяльності, пов’язані з відновленням духовних, розумових і фізичних сил людини. Вивчено стан розробленості проблеми в сучасній науково-методичній літературі. Уточнено поняття дозвілля, дозвіллєво-рекреаційної діяльності та здорового стилю життя студентської молоді. Підкреслено зростання ролі рекреаційних занять для здоров’я молодої людини. Це обумовлено необхідністю вдосконалення оздоровчо-виховного процесу, в основі якого лежить свідоме використання засобів дозвіллєво-рекреаційної діяльності. Визначено критерії, показники та рівні сформованості здорового стилю життя студентської молоді у дозвіллєво-рекреаційній діяльності. Проаналізовано результати вивчення уподобань студентів 1-4 курсів спеціальності "Середня освіта. Фізична культура" і "Фізична культура і спорт. Спорт" до різних видів дозвіллєво-рекреаційної діяльності. Виявлені уподобання студентів до таких видів дозвіллєво-рекреаційної діяльності, як відпочинок на природі (65%), самостійні заняття фізичними вправами (63%), зустріч з друзями (62%) та інші. Встановлено, що види дозвіллєво-рекреаційної діяльності освітньо-культурної спрямованості мало користуються популярністю серед студентів, що потребує корекції для формування здорового стилю життя.
В статье исследуется досугово-рекреационная деятельность как составляющая здорового стиля жизни, которая охватывает все виды деятельности, связанные с восстановлением духовных, умственных и физических сил человека. Изучено состояние проблемы в современной научно-методической литературе. Уточнено понятие досуга, досугово-рекреационной деятельности и здорового стиля жизни студенческой молодежи. Подчеркнуто возрастание роли рекреационных занятий для здоровья молодого человека. Это обусловлено необходимостью совершенствования оздоровительно-воспитательного процесса, в основе которого лежит сознательное использование средств досугово-рекреационной деятельности. Определены критерии, показатели и уровни сформированности здорового стиля жизни студенческой молодежи в досугово-рекреационной деятельности. Проанализированы результаты изучения предпочтений студентов 1-4 курсов специальности Среднее образование. "Физическая культур" а и "Физическая культура и спорт. Спорт" к различным видам досугово-рекреационной деятельности. Выявлены предпочтения студентов к таким видам досугово-рекреационной деятельности, как отдых на природе (65%), самостоятельные занятия физическими упражнениями (63%), встреча с друзьями (62%) и другие. Установлено, что виды досугово-рекреационной деятельности образовательно-культурной направленности мало пользуются популярностью среди студентов, что требует коррекции для формирования здорового стиля жизни.
The article examines leisure and recreational activities as a component of a healthy lifestyle. It encompasses all activities related to the restoration of spiritual, mental and physical strength in a person. The state of problem development in modern scientific and methodical literature was studied in the article. The notions of leisure, leisure and recreational activities and healthy lifestyle were clarified. The role of recreational activities for the health of young people was emphasized. This substantiates the need to improve health and educational process, which is based on the conscious use of leisure and recreational activities. Criteria and indicators to healthy lifestyle formation of student youth in leisure and recreational activity were determined. We analysed students’ preferences to various types of leisure and recreational activities. The results of students’ preferences of year 1-4, specialty "Secondary Education. Physical Education" and "Physical Education and Sports. Sports" on various types of leisure and recreational activities were analysed in the article. 64 young men and 32 young women took part in the research. We detected students' preferences to the following types of leisure and recreational activities: outdoor recreation (65%), independent workouts (63%), meetings with friends (62%) etc. It has been detected that types of leisure and recreational activities of educational and cultural orientation are of little use among students. This needs to be changed for healthy lifestyle formation. We will consider a healthy lifestyle of student youth in our study as a system of ways and techniques aimed at raising awareness to personal responsibility for student’s health and incorporation of health preservation ideas in everyday activities. A more promising direction of our further research is a more detailed study of peculiarities of leisure and recreational activities in students of higher education institutions in their free time, taking into account healthy lifestyle formation.