Стаття присвячена оптимізації мотиваційно-ціннісного ставлення молодших школярів до занять фізичною культурою. Обґрунтовано, що підвищення мотиваційно-ціннісного ставлення молодших школярів до фізичної культури буде більш ефективним, якщо: створити умови для задоволення особистісних і колективних мотивів діяльності дітей; реалізувати їх емоційний розвиток; впровадити в освітній процес учнів методику впливу засобів фізичного виховання. З’ясовано, що ігрові умови для молодших школярів є ідеальним середовищем для розвитку фізичних якостей. Проаналізовано особливості застосування ігрового методу в початковій школі. Доведено, що застосування таких методичних прийомів як чергування вправ та ігор дозволяє переносити сформовані рухові навички в ігрові умови. Це сприяє підвищенню інтересу до гри й заняття, реалізації можливостей самовияву, самоствердження і самооцінювання.
Статья посвящена оптимизации мотивационно-ценностного отношения младших школьников к занятиям физической культурой. Обосновано, что повышение мотивационно-ценностного отношения младших школьников к физической культуре будет более эффективным, если: создать условия для удовлетворения личных и коллективных мотивов деятельности детей; реализовать их эмоциональное развитие; внедрить в учебный процесс учащихся методику воздействия средств физического воспитания. Выяснено, что подвижные игры для младших школьников являются идеальной средой для развития физических качеств. Проанализированы особенности применения игрового метода в начальной школе. Доказано, что применение таких методических приемов как чередование упражнений и игр позволяет переносить сформированные двигательные навыки в игровые условия. Это способствует повышению интереса к игре и занятию, реализации возможностей самовыражения, самоутверждения и самооценки.
The article is devoted to optimization of motivational and value attitude of younger students to physical education. Important features of today's educators for more effective formation of personality of each student are the orientation on the personality, strengthening the humanistic orientation of education, the search for new methods of teaching and upbringing. That is why new types of educational institutions are being created: kindergartens, lyceums, gymnasiums, school wellness centers, profile centers, which aim to provide every future teacher with an optimal start in life in order to best develop the abilities of each child.
One of the tasks of physical education is the formation of the need and enrichment of students' knowledge and skills for the rational use of physical education and sports in their spare time. Unfortunately, schools are not yet able to solve the problem of attracting children and their parents to the required level of general and physical culture, prompting them to systematically monitor their health, properly create their lifestyle, diet and exercise. The purpose of the study is to develop a methodology for the impact of physical education on the motivational value of students. Increasing the motivational value of younger students to physical culture will be more effective if: to create the conditions for satisfying the personal and collective motives of children; to realize their emotional development; to introduce in the educational process of students the method of influence of means of physical education. It has been found that playing conditions for younger students is an ideal environment for the development of physical qualities. The peculiarities of application of the game method in elementary school are analyzed. It is proved that application of such methodical techniques as alternation of exercises and games allows to transfer the formed motor skills in playing conditions. This helps to increase the interest in the game and occupation, the realization of self-expression, self-affirmation and self-esteem.