ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Бєлікова, Наталія Олександрівна | |
dc.contributor.author | Томащук, Олена Григорівна | |
dc.date.accessioned | 2021-01-28T10:26:00Z | |
dc.date.available | 2021-01-28T10:26:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Бєлікова Н. О. Сучасні підходи до професійної підготовки майбутніх магістрів середньої освіти з фізичної культури / Н. О. Бєлікова, О. Г. Томащук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Випуск 7 (127) 20. – С. 18-23. – DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.7(127).03 | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33000 | |
dc.description.abstract | Нині особливої уваги потребує питання підготовки магістрів гуманітарного напрямку, зокрема, майбутніх учителів та викладачів фізичної культури, які приймають активну участь у формуванні здорового способу життя учнівської та студентської молоді. У статті здійснено обґрунтування сучасних підходів до професійної підготовки майбутніх магістрів середньої освіти з фізичної культури у закладах вищої освіти України. У ситуації відсутності освітнього стандарту спеціальності 014 Середня освіта (Фізична культура) за другим (магістерським) рівнем вищої освіти, наразі у вітчизняному освітньому просторі виокремлено досить широкий спектр підходів щодо розуміння статусу та специфіки організації професійної підготовки майбутніх магістрів середньої освіти з фізичної культури. Різноманітність освітньо-професійних програм їх підготовки виявляється в змісті, структурній побудові, забезпеченні варіативної частини, різних підходах щодо практичної підготовки та організації державної атестації. Підвищення ефективності підготовки магістрів середньої освіти з фізичної культури вбачаємо у встановленні доцільного співвідношення між фундаментальною та професійно-педагогічною складовими, між теоретичним та практично- діяльнісним компонентами освітнього процесу; формуванні у майбутніх фахівців інтересу до професійно-педагогічних знань, професійної сaмoaктуaлiзaцiї та сaмoвизнaчeння. | ua |
dc.description.abstract | Сейчас особого внимания требует вопрос подготовки магистров гуманитарного направления, в частности, будущих учителей и преподавателей физической культуры, принимающих активное участие в формировании здорового образа жизни учеников и студенческой молодежи. В статье осуществлено обоснование современных подходов к профессиональной подготовке будущих магистров среднего образования по физической культуре в учреждениях высшего образования Украины. В ситуации отсутствия образовательного стандарта специальности 014 Среднее образование (Физическая культура) за вторым (магистерским) уровнем высшего образования, сейчас в отечественном образовательном пространстве выделен достаточно широкий спектр подходов к пониманию статуса и специфики организации профессиональной подготовки будущих магистров среднего образования по физической культуре. Разнообразие образовательно-профессиональных программ их подготовки проявляется в содержании, структурном построении, обеспечении вариативной части, различных подходах к практической подготовке и организации государственной аттестации. Повышение эффективности подготовки магистров среднего образования по физической культуре видим в установлении целесообразного соотношения между фундаментальной и профессионально-педагогической составляющими, между теоретическим и практико-деятельностным компонентами образовательного процесса; формировании у будущих специалистов интереса к профессионально-педагогическим знаниям, профессиональной сaмoaктуaлизaции и самоопределения. | ua |
dc.description.abstract | Currently, special attention should be paid to the issue of humanities masters training, in particular, future physical culture teachers and lecturers, who take an active part in the formation of a healthy lifestyle of student youth. The article grounds contemporary approaches to the professional training of future masters of secondary education in physical culture in the higher education institutions of Ukraine. The normative arrangement of master's status in the system of positions and activities, related to the effective establishment of the interaction of educational services sphere and labour market, remains the most problematic issue today. In the situation of absence of an educational standard for speciality 014 Secondary Education (Physical Culture) by the second (master's) level of higher education, currently, in the domestic educational space, there is a wide range of approaches to understanding the status and specifics of the organization of professional training of physical culture secondary education future masters. The analysis of the informational content of the state educational electronic resource of Unified State Electronic Database on Education (USEDE) allowed determining that 30 Ukrainian higher education institutions including national universities, pedagogical and specialized higher educational establishments carry out the training of such specialists. The process of defining the specifics and status of a master's degree in the training of secondary education physical culture specialists developed by various teams of authors differs by diverse approaches concerning the understanding of its peculiarities. The variety of educational and professional programs of their training is manifested in the content, structure, variable part ensuring, and different approaches to practical training and organization of state certification. The increase of training efficiency of physical culture secondary education masters for pedagogical activity consists in constant updating of the content, the establishment of an expedient ratio of semantic and practical activity components, and use of the newest pedagogical, informational and computer technologies. The realization of scientific support of the educational process will contribute to the formation of future specialists’ pedagogical orientation and interest to the professional and pedagogical knowledge. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | професійна підготовка | ua |
dc.subject | магістр | ua |
dc.subject | середня освіта | ua |
dc.subject | фізична культура | ua |
dc.subject | освітньо-професійна програма | ua |
dc.subject | профессиональная подготовка | ua |
dc.subject | магистр | ua |
dc.subject | среднее образование | ua |
dc.subject | физическая культура | ua |
dc.subject | образовательно-профессиональная программа | ua |
dc.subject | professional training | ua |
dc.subject | master | ua |
dc.subject | secondary education | ua |
dc.subject | physical culture | ua |
dc.subject | educational and professional program | ua |
dc.subject.classification | 378:796.011.3 | ua |
dc.title | Сучасні підходи до професійної підготовки майбутніх магістрів середньої освіти з фізичної культури | ua |
dc.title.alternative | Современные подходы к профессиональной подготовке будущих магистров среднего образования по физической культуре | ua |
dc.title.alternative | Contemporary approaches to the professional training of future masters of secondary education in physical culture | ua |
dc.type | Article | ua |