Показано напрями модернізації сучасної системи підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту та закладів вищої освіти загалом. Проаналізовано оптимальні форми навчання, що висувають вимоги до оновлення засобів навчання, серед яких усе більшого поширення набувають електронні освітні ресурси, які застосовують і в якості допоміжного засобу в процесі аудиторних занять, і як основний засіб реалізації дистанційного навчання. Визначено найбільш ефективні форми організації освітнього процесу шляхом поєднання аудиторних занять з елементами дистанційного навчання. Завдяки новітнім інформативно-комунікативним технологіям викладач реалізовує навчально-методичну діяльність, оновлює зміст освітніх ресурсів та удосконалює їх цифрове відтворення з подальшою трансляцією знань в освітньому процесі, обираючи канали передачі знань з урахуванням фізичної присутності студента. Виділено першочергові заходи, що сприяють ефективному управлінню пізнавальною діяльністю студента в рамках інформаційно-освітнього середовища ЗВО з фізичної культури і спорту. Визначено основні тенденції в освітньому процесі.
Показано направления модернизации современной системы подготовки будущих специалистов физического воспитания и спорта, а также высших учебных заведений в целом. Проанализированы оптимальные формы обучения, которіе выдвигают требования к обновлению средств обучения, среди которых все большее распространение приобретают электронные образовательные ресурсы, которые применяют и в качестве вспомогательного средства в процессе аудиторных занятий, и как основное средство реализации дистанционного обучения. Определены наиболее эффективные формы организации образовательного процесса путем сочетания аудиторных занятий с элементами дистанционного обучения. Благодаря новейшим информационно-коммуникативным технологиям преподаватель реализует учебно-методическую деятельность, обновляет содержание образовательных ресурсов и совершенствует их цифровое воспроизведение с последующей трансляцией знаний в образовательном процессе, выбирая каналы передачи знаний с учетом физического присутствия студента. Выделены первоочередные меры, способствующие эффективному управлению познавательной деятельностью студента в рамках информационно-образовательной среды учреждений вісшего [высшего] образования по физической культуре и спорту. Определены основные тенденции в образовательном процессе.
The directions of modernization of the modern system of training of future specialists of physical education and sports and higher education institutions in general are shown. Optimal forms of training have been analyzed, which demanded the updating of training facilities, among which electronic educational resources, which are used both as an auxiliary tool in the classroom process and as the main means of realization of distance learning, are becoming more widespread. The most effective forms of organization of the educational process are determined by combining the lessons with the elements of distance learning. Thanks to the latest information and communication technologies, the teacher implements educational and methodical activities, updates the content of educational resources and improves their digital reproduction with subsequent translation of knowledge in the educational process, choosing channels of knowledge transfer taking into account the physical presence of the student. It is noted that, depending on the status of the subjects, interaction with the information and educational space is as follows: the teacher improves skills by systematically updating knowledge, monitors information on innovations in the field, studies advanced pedagogical experience, establishes two-way communication; and the student broadens knowledge of the subject, tracks information on industry innovations, joins student communities, participates in student projects or e-conferences. Priority measures that facilitate the effective management of the student's cognitive activity within the framework of the information and educational environment of higher education institutions in physical culture and sports are highlighted. The main trends in the educational process are identified.