Рассмотрено использование на уроках украинской литературы инновационных технологий обучения с целью воспитания эмпатии в учеников с интеллектуальными нарушениями. Определены критерии отбора инновационных технологий: коррекционное значение, доступность, целесообразность, эмоциональность, достаточность. Доказано целесообразность использования инновационных технологий на всех этапах изучения произведения, учитывая индивидуальные особенности учащихся. Использование инновационных технологий способствует воспитанию у школьников эмпатии, что важно в современных условиях, поскольку распространяется буллинг.
The article considers the use of innovative teaching technologies in the lessons of Ukrainian literature for the purpose of education empathy in students with intellectual disabilities. The criteria for the selection of innovative technologies are determined: correction value, availability, expediency, emotionality, sufficiency. The expediency of using innovative technologies at all stages of the study of the work has been proved, taking into account the individual characteristics of students. The use of innovative technologies contributes to the education of empathy in students, which is important in modern conditions, since bullying is spreading.