У статті розглянуто тему зв’язків між внутрішньою мотивацією, яка відчувається під час занять фізичним вихованням (ФВ), та стратегією подолання стресу у повсякденному житті, студентів КПІ ім. Ігоря Сікорського. Висновки дослідження, представлені у роботі, можуть бути корисними викладачами, які працюють зі студентською молоддю, для розвитку якої характерні численні кризи в процесі формування ідентичності. Заняття фізичним вихованням є невід’ємною складовою на підвищення розумової стійкості молоді. На основі отриманих результатів було зроблено спробу перевірити гіпотезу щодо позитивного ефекту, який можна спостерігати при взаємодії викладача ФВ зі студентами та психологічний клімат, що є наслідком цього взаємозв'язку. Свідомо побудована внутрішня мотивація студентів, що стосується, зокрема, залучення до виконання завдань під час занять з ФВ, може породжувати позитивні наслідки у вигляді підвищення почуття компетентності, задоволення потреби в самостійності та відносинах, що складають основу для загальної ефективності та стійкості людини.
В статье рассмотрена тема связей между внутренней мотивацией, которая ощущается во время занятий физическим воспитанием (ФВ) и стратегией преодоления стресса в повседневной жизни, студентов КПИ им. Игоря Сикорского. Выводы исследования, представленные в работе, могут быть полезными преподавателями, которые работают со студенческой молодежью, для развития которой характерны многочисленные кризисы в процессе формирования идентичности. Занятия физическим воспитанием являются неотъемлемой составляющей для повышения умственной устойчивости молодежи. На основе полученных результатов была предпринята попытка проверить гипотезу о положительном эффекте, который можно наблюдать при взаимодействии преподавателя ФВ со студентами и психологический климат, который является следствием этой взаимосвязи. Сознательно построена внутренняя мотивация студентов, касается, в частности, привлечения к выполнению задач во время занятий с ФВ, может порождать положительные последствия в виде повышения чувства компетентности, удовлетворения потребности в самостоятельности и отношениях, составляющих основу для общей эффективности и устойчивости человека.
The article deals with the connection between the intrinsic motivation felt during physical education (PE) and the stress management strategies of everyday life of Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute students. The findings of the study presented in this paper may be useful for teachers working with student youth, whose development is characterized by numerous crises in the process of identity formation. Physical education is an integral part of improving the mental stability of young people. The results of the research can provide faculty with knowledge that students can take to reduce stress. Understanding the need for an individual approach to students, taking into account the possibilities of overcoming difficult situations can be the first step in reformulating the value of physical education classes for the development of student youth. This development occurs in parallel in the case of physical fitness and psychological functioning. Choosing among the possible forms of influencing factors that have found that significantly determines students' ability to overcome difficult situations, PE teachers should be considered as a trainer of both physical and mental fitness. The teacher can observe the student, considering what motives he or she is guided by, forming his / her participation in classes with the Faculty. On the other hand, it can actively create the optimal psychological climate due to the nature of the student relationship and appropriate selection of tasks, taking into account dimensions of intrinsic motivation such as ("interest / satisfaction", "competence acquisition", "effort / value", "pressure / tension", "value / utility", "voluntary choice", "connection"). Thus, engaging in PE training, structured under the right conditions, can be an important contribution to developing effective strategies for coping with stress in daily life.