Статтю присвячено проблемі формування в майбутніх учителів здатності ефективно застосовувати отримані знання на практиці, готовності до професійного зростання та особистісного розвитку впродовж життя. На думку авторів, готовність як інтегральне утворення особистості полягає у вибірковій спрямованості на педагогічну діяльність,
виникає на ґрунті позитивного ставлення і скеровується відповідними потребами та мотивами до цієї діяльності.
Готовність майбутніх учителів біології та природознавства до проведення екскурсій автори визначили як систему
сформованих знань, умінь і навичок підбору та адаптації теоретичних знань із біології, природознавства й методик їх
викладання для застосування на практиці з метою ознайомлення учнів із різноманітністю природних об’єктів та їхніх
угруповань за межами класу.
Складниками готовності майбутніх учителів до проведення екскурсій автори вважають інформаційну готовність, готовність до сприяння розумовому розвитку учнів, оцінно-ціннісну готовність, мобілізаційну, конструктивну,
комунікативну, організаторську й дослідницьку. Кожна із зазначених готовностей має свій зміст. Тому для їх формування було розроблено спеціальний методичний комплекс.
Під час упровадження розробленого методичного комплексу, що складався із системи семінарів, екскурсійного
щоденника та екскурсійного тренажера, було досліджено процес формування знань, умінь, навичок до проведення
природничих екскурсій на основі вивчення теорії екскурсійної діяльності, загальної та спеціальної методик проведення
природничих екскурсій, практики проведення спостережень у природі.
У практику навчання майбутніх учителів біології та природознавства впроваджено системний підхід до формування професійної готовності студентів до проведення природничих екскурсій.
This article is devoted to the problem of forming the ability of future teachers to efficiently apply acquired knowledge in
practice, making them ready for professional growth and life-long development. According to the authors, readiness as an integral
formation of personality presupposes a selective focus on pedagogical activities; it underlines the positive attitude and is
led by the particular needs and motives for this activity.
Readiness of the future teachers of biology and science of nature for providing excursions is defined by the authors of the article
as a system of solidified knowledge, skills and abilities to select and adapt theoretical knowledge in biology, science of nature
as well as the methodologies of how to teach them and introduce students with the diversity of natural objects and their groups
outside the classroom.
The authors defined informational readiness, readiness to influence the cognitive development of students, value-based readiness,
mobilization, constructive, communicative, organizational and research conducting readiness as the core components
of the future teachers’ readiness to provide excursions. Each of these readinesses has its own definition. Therefore, the special
methodological complex was developed for their formation.
During the implementation of this methodological complex, which consisted of the system of seminars, excursion diary,
and excursion simulator, the process of formation of knowledge, skills, abilities to conduct natural excursions based on the study
of the theory of excursion as an activity, general and special methods of natural excursions, and practice of observations were
studied.
A systematic approach to the formation of students' professional readiness for conducting the excursions has been introduced
into the practice of teaching the future teachers of biology and natural sciences.