У статті розглядається проблема фізичного виховання сучасних закладів середньої освіти – навчання учнів гімнастичним вправам. Автори вказують, що вивчення гімнастичних вправ – це процес, який потребує планомірної й методично правильної організації дій вчителя й учня. Одним з ключових завдань в процесі вивчення теми гімнастика є формування рухових умінь та навичок; розвиток фізичних якостей; виховання морально-вольових якостей учнів. Проаналізовано шкільну програму з фізичного виховання модуль «Гімнастика». Визначено вимоги до уроку гімнастики, які полягають у чіткій постановці мети і завдань, вибору засобів, методів та способів його організації. Запропоновано і обґрунтовано навчальний процес на уроках гімнастики із застосуванням методів алгоритмічного типу, що включають в себе врахування індивідуальних особливостей учнів та їхньої підготовленості до вивчення нових вправ; обов’язковий контроль за правильністю виконання поставлених завдань; визначення логічного порядку переходу від одного навчального завдання до іншого. В процесі виконання всіх серій навчальних завдань слід враховувати завдання фізичної підготовки, навчання учнів вмінню керувати своїми рухами та розвивати фізичні якості.
В статье рассматривается проблема физического воспитания современных учреждений среднего образования – обучение гимнастическим упражнениям. Авторы указывают, что изучение гимнастических упражнений – это процесс, требующий планомерной и методично правильной организации действий учителя и ученика. Одной из ключевых задач в процессе изучения темы гимнастика является формирование двигательных умений и навыков; развитие физических качеств; воспитание морально-волевых качеств учащихся. Проанализированы школьную программу по физическому воспитанию модуль «Гимнастика». Определены требования к уроку гимнастики, которые заключаются в четкой постановке целей и задач, выбора средств, методов и способов его организации. Предложено и обосновано учебный процесс на уроках гимнастики с применением методов алгоритмического типа, включающих в себя учета индивидуальных особенностей учащихся и их подготовленность к изучению новых упражнений; обязательный контроль за правильностью выполнения поставленных задач; определение логического порядка перехода от одного учебного задания к другому. В процессе выполнения всех серий учебных заданий следует учитывать задачи физической подготовки, обучения учащихся умению управлять своими движениями и развивать физические качества.
The article deals with the problem of physical education of modern secondary education institutions – teaching students gymnastic exercises. The authors point out that the study of gymnastic exercises is a process that requires a systematic and methodically correct organization of the actions of the teacher and the student. One of the key tasks in the process of studying the topic of gymnastics is the formation of motor skills; development of physical qualities; education of moral and strong-willed qualities of students. It is emphasized that the methods of teaching gymnastics discuss the basics of training and education, methods and techniques of organizing classes with a different groups of students. Gymnastics lessons are aimed at solving the problems of comprehensive and harmonious development, improvement of special physical qualities. The teacher's task is to develop the necessary system of knowledge, skills and abilities, to achieve the planned sports result and, at the same time, in the learning process, to develop the ability to master more complex skills, based on the students' abilities. The school programme in physical education module "Gymnastics" is analyzed. The requirements for a gymnastics lesson are defined, which consist in a clear statement of the purpose and tasks, the choice of means, methods and ways of its organization. The educational process during gymnastics lessons with the use of algorithmic type methods, which include taking into account the individual characteristics of students and their readiness to learn new exercises; mandatory control over the correctness of the tasks; determining the logical order of transition from one training task to another are proposed and substantiated. In the course of completing all series of training tasks, one should take into account the tasks of physical training, teaching students the ability to manage their movements and develop physical qualities.