Даними літературних джерел та особистих результатів практичного досвіду підтверджено те, що заклади вищої освіти в останні роки активно впроваджують сучасні інноваційні технології для підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту до професійної діяльності у сфері дитячо-юнацького туризму. Представлено авторське бачення структури практичної підготовки, яка складається з таких взаємопов’язаних між собою структурних елементів, як зміст підготовки; наукові підходи до викладання практичної підготовки; принципи, засоби форми та методи, а також критеріїв її оцінювання, яку пропонується використовувати у підготовці фахівців для сфери дитячо-юнацького туризму, з акцентуванням на застосуванні різного роду інновацій. Запропоновано впровадження інноваційних технологій при практичному опануванні основ спортивного туризму, спортивного орієнтування, геокешингу, скелелазіння, що сприяють модернізації навчального процесу та підвищенню якості професійної підготовки майбутніх фахівців.
Данными литературных источников и результатами личного практического опыта подтверждено то, что в последние годы высшие учебные заведения активно внедряют современные инновационные технологии для подготовки будущих специалистов по физической культуре и спорту к профессиональной деятельности в сфере детско-юношеского туризма. Представлено авторское видение структуры практической подготовки, которая состоит из следующих взаимосвязанных между собой структурных элементов, таких как: содержание подготовки; научные подходы к преподаванию практической подготовки; принципы, средства, формы и методы, а также критерии ее оценки, которые предлагается использовать в подготовке специалистов для сферы детско-юношеского туризма, с акцентом на применении различного рода инноваций. Предложено внедрение инновационных технологий в процессе практического изучения основ спортивного туризма, спортивного ориентирования, геокешинга, скалолазания, которые способствуют модернизации учебного процесса и повышению качества профессиональной подготовки будущих специалистов.
Professional preparation specialists for children's-youth tourism, who can fully meet the high professional benchmarks of the 21st century is a complex and responsible task. Its refers to the rank of priority of ideals and national interests. An analysis of the literature and the results of personal practical experience have confirmed that universities are actively introducing modern innovative technologies to prepare future specialists in physical education and sports for professional activities in the field of children's-youth tourism tourism. The author’s vision of the structure of practical training is presented, which consists of the following interconnected structural elements, such as: the content of the training; scientific approaches to teaching practical training; principles, means, forms and methods, as well as the criteria for its assessment, which are proposed to be used in the training of specialists for the field of children's-youth tourism tourism, with an emphasis on the use of various kinds of innovations. The introduction of innovative technologies in the practical study of the basics of sports tourism, orienteering, geocaching, rock climbing, which contribute to the modernization of the educational process and improve the quality of professional training of future specialists, is proposed. Our experience show that the most effective in studying students is using are games and relays with elements of tourism, animation programs, use of climbing wall, use of Ropes course & team building and Ropes course (tie-park). Thus, the use of various in novative technologies in the practical training of specialists for the tourism sector can improve professional competencies.