В статті підтверджено необхідність запровадження новітніх технологій, оновлення змісту та удосконалення системи освіти, впровадження нових форм і методів навчання та виховання у спеціальні загальноосвітні навчальні заклади (школи-інтернат). Встановили, що розробка змісту додаткових секційних занять в умовах шкіл-інтернатів для дітей з особливими потребами, а також включення таких дітей у загальну діяльність спільно з їх здоровими однолітками забезпечить розвиток їх рухових якостей, активізацію уваги та інтересу і сприятиме формуванню природних локомоцій. Визначено, що заняття дзюдо окрім суто спортивної складової спрямовані на зміцнення здоров’я, корекції психомоторної сфери учнів, формування в них мотивації до занять фізичними вправами з метою гармонійного формування особистості. Але застосування елементів дзюдо у фізичному вихованні глухих та слабочуючих дітей фактично не представлене для наукового загалу. В результаті дослідження встановили необхідність застосування засобів дзюдо у процесі фізичного виховання дітей з вадами слуху.
В статье подтверждена необходимость внедрения новейших технологий, обновления содержания и совершенствования системы образования, внедрение новых форм и методов обучения и воспитания в специальные общеобразовательные учебные заведения (школы-интернаты). Установили, что разработка содержания дополнительных секционных занятий в условиях школ-интернатов для детей с особыми потребностями, а также включение таких детей в общую деятельность совместно с их здоровыми сверстниками, обеспечит развитие их двигательных качеств, активизацию внимания, интереса и будут способствовать формированию природных локомоций.
Определено, что занятия дзюдо кроме чисто спортивной составляющей направленные и на укрепление здоровья, коррекции психомоторной сферы учащихся, формирование у них мотивации к занятиям физическими упражнениями с целью гармоничного формирования личности. Применение элементов дзюдо в физическом воспитании глухих и слабослышащих детей фактически не представлен для научной общественности. Определили необходимость применения средств дзюдо в процессе физического воспитания слабослышащих детей.
The necessity of introduction of new technologies, updating of the content and improvement of the education system, introduction of new forms and methods of teaching and education in special general educational institutions (boarding schools) are confirmed in the article. Recognized that the process of humanization of public life in recent times requires the development of innovative educational technologies, which will be necessarily taken into account the interests of children with special educational needs, as well as the creation of appropriate conditions for their social adaptation and integration in society. Most hearing impaired children are found to have a very low level of developmental coordination skills, which is why the development of additional section sessions in boarding schools for children with special needs, and the inclusion of such children in general activities together with their healthy peers, will ensure development of their motor qualities, activation of attention and interest and will contribute to the formation of natural locomotions. It is determined that in addition to the purely sports component, judo classes are aimed at enhancing health, developing physical, moral, volitional and intellectual abilities, correcting the psychomotor sphere of students, forming motivation to exercise in them for the purpose of harmonious personality formation. However, the use of judo elements in the physical education of deaf and hard-of-hearing children is not actually presented for scientific purposes. The purpose of the study is to identify the necessity of using judo means in the physical education of children who require hearing impairment in special educational institutions (boarding schools).