У статті висвітлена проблема системи фізичного виховання у загальноосвітній школі. Нині система шкільного фізичного виховання неспроможна позитивно впливати на негативну динаміку захворюваності школярів уже з першого класу.
Мета дослідження полягала у визначені фізіологічної оцінки зміни показників гемодинаміки учнів залежно від віку під час адаптації організму до фізичного навантаження циклічного характеру. Перспективним шляхом щодо зміцнення та збереження здоров’я школярів та успішної адаптації їхнього організму до високих за обсягом розумових навантажень є підвищення ефективності системи фізичного виховання у загальноосвітній школі на основі індивідуального підходу до кожного учня, використання найбільш прогресивних методів та проведення уроків з фізичної культури на фоні позитивних емоцій. Було визначено фізичне навантаження, що імітує природне пересування учнів у просторі, ‒ Гарвардський степ-тест. При цьому висота сходинки підбиралася пропорційно довжини ноги. Таким чином, величина фізичного навантаження визначалась масою і довжиною тіла. Потужність фізичного навантаження давала змогу виявити в достатній мірі функціональні можливості серцево-судинної системи (ССС), а також дихальної системи – життєвої ємкості легенів (ЖЕЛ).
В статье освещена проблема системы физического воспитания в общеобразовательной школе. Сегодня система школьного физического воспитания неспособна положительно влиять на отрицательную динамику заболеваемости школьников уже с первого класса. Цель исследования заключалась в определении физиологической оценки изменения показателей гемодинамики учеников в зависимости от возраста в процессе адаптации организма к физической нагрузке циклического характера. Перспективным путем к укреплению и сохранению здоров’я школьников и успешной адаптации их организма к высоким по объему умственной загрузки есть повышение эффективности системы физического воспитания в общеобразовательной школе на основе индивидуального похода к каждому ученику, использование наиболее прогрессивных методов и проведение уроков с физической культуры на фоне положительных эмоций. Была определена физическая загрузка, которая имитирует привычное передвижение учеников в пространстве, – Гарвардский степ-тест. При этом высота ступеньки определялась пропорционально длины ноги. Таким образом, величина физической нагрузки определялась массой и длиною тела. Мощность физической нагрузки давала возможность определить в достаточной степени функциональные возможности сердечно-сосудистой системы (ССС), а также дыхательной системы – жизненной емкости легких (ЖЕЛ).
The article describes the problem of physical education system at secondary school. Nowadays, the system of school physical education cannot positively influence the negative dynamics of the incidence of students from the very first grade. The purpose of the study was to determine the physiological assessment of changes in hemodynamics of students depending on age during the adaptation of the body to exercise cyclic nature. The increasing of the efficiency of the physical education system in secondary school, based on the individual approach to each student, using the most progressive methods and lessons in physical education positive emotions is a promising way to strengthen and preserve the health of students and successfully adapt their bodies to high mental stress. The Harvard Step Test was identified as the exercise that mimics the natural movement of students in space. The height of the step was selected in proportion to the length of the leg. The Harvard Step Test is based on the fact that the acceleration of the pulse after a standard loading, which is fixed in the recovery period, will be greater than the lower physical fitness of the subject (in this case, the pupils). The test is a significant physical activity. Thus, the magnitude of physical activity was determined by the weight and body length. The power of physical activity made it possible to identify to a sufficient extent the functional capabilities of the cardiovascular system (CVS), as well as the respiratory system - the vital capacity of the lungs (VCL).