Висвітлюються основні засади змісту теоретичної та практичної підготовки майбутніх педагогів закладів
дошкільної освіти до реалізації інтерактивних технологій в інклюзивному освітньому середовищі. Проаналізовано специфіку впровадження інтерактивних технологій в інклюзивному освітньому середовищі закладів дошкільної освіти.
Охарактеризовано проблему підготовки майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти до реалізації інтерактивних
технологій в інклюзивному освітньому середовищі.
Розкрито програмно-методичний супровід змісту дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами.
У статті подано аналіз Базового компонента дошкільної освіти в Україні, у якому розкрито основні освітні лінії,
за якими відбуваються навчання та виховання дітей дошкільного віку у всіх закладах дошкільної освіти незалежно
від типів і форм підпорядкування. Оцінено можливості для формування професійної готовності майбутніх педагогів
закладів дошкільної освіти до організації освітнього процесу з дітьми дошкільного віку в інклюзивному освітньому
середовищі. На основі аналізу освітніх стандартів виявлено причини, що сприяють цілісному формуванню професійної
готовності майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти.
Проаналізовано використання інтерактивних методів під час навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Розглянуто проблемні питання організації інклюзивної освіти в закладах дошкільної освіти; використання інтерактивних технологій у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами та особливості інклюзивного навчання
в базових закладах.
Розкрито класифікацію інтерактивних технологій за формами навчання, у яких вони реалізуються.
Висвітлено актуальність використання інтерактивних технологій в освітньому процесі закладу дошкільної освіти, зокрема в роботі з інклюзивною групою.
Досліджено основні критерії під час відбору якісних мультимедійних розробок.
The article highlights the basic principles of the content of theoretical and practical training of future teachers of preschool
education institutions for the implementation of interactive technologies in an inclusive educational environment. The specifics
of the introduction of interactive technologies in the inclusive educational environment of preschool institutions are analyzed.
The problem of preparation of future teachers of preschool institutions for the implementation of interactive technologies in
an inclusive educational environment is described.
The program-methodical support of the content of preschool education of children with special educational needs is revealed.
The article presents an analysis of the Basic component of preschool education in Ukraine, which reveals the main educational
lines along which the education and upbringing of preschool children in all preschool institutions, regardless of the types
and forms of subordination. Opportunities for the formation of professional readiness of future teachers of preschool institutions
to organize the educational process with preschool children in an inclusive educational environment are assessed. Based on
the analysis of educational standards, the reasons that contribute to the holistic formation of professional readiness of future
teachers of preschool education are identified.
The use of interactive methods during the education of children with special educational needs is analyzed.
The problematic issues of the organization of inclusive education in preschool education institutions are considered; the use
of interactive technologies in working with children with special educational needs and features of inclusive education in basic
institutions.
The classification of interactive technologies according to the forms of education in which they are implemented is revealed.
The relevance of the use of interactive technologies in the educational process of preschool education, in particular in
working with an inclusive group.
The main criteria for the selection of high-quality multimedia developments are studied.