Обґрунтовано важливість підготовки й підвищення фахового рівня викладачів закладів вищої освіти шляхом оновлення теоретико-методичних основ професійно-особистісного розвитку викладачів. Показано, що зусилля науковців
потрібно спрямувати насамперед на профілактику професійного вигорання педагога, а не обмежуватися професійним
розвитком його діяльності. Встановлено, що в розвитку педагогічної фаховості викладача вищої школи важливими є:
розмаїття й різні варіанти форм і змісту професійно-особистісного розвитку залежно від потреб педагога; урахування його запитів, потреб, індивідуального рівня педагогічної фаховості; добровільні участь і вибір освітньої траєкторії розвитку педагогічної фаховості викладача, можливий перехід від одної форми до іншої та поєднання цих форм
тощо. Обґрунтовано концептуальні засади профілактики професійного вигорання викладача закладів вищої освіти:
професійне вигоряння виявляється поступово й істотно залежить від умов праці й індивідуальної опірності викладача
стресу; основними ознаками синдрому професійного вигоряння є вичерпання емоційне і психологічне, деперсоналізація,
відчуття приниження власної гідності тощо; чинниками розвитку педагогічної фаховості викладачів вищої школи,
значення неперервної освіти та «освіти впродовж життя»; потреба у вивченні мотивації фахово-особистісного розвитку викладачів-початківців; ефективність впровадження єдиного науково-методичного освітнього простору; важливість особистісно-орієнтованого підходу тощо; профілактика передбачає ґрунтовний аналіз причин професійного
вигоряння викладачів: невідповідні фахові підготовка й розвиток у професійній діяльності; вузькопрофесійна орієнтація; несвідомий вибір фаху педагога; недостатня мотивація в професійній діяльності; труднощі професійного, економічного й управлінського характеру тощо; позитивний вплив на запобігання професійному вигоранню мають акцентування принципів розвитку педагогічної фаховості викладача вищої школи (диверсифікації, особистісно-орієнтованого
підходу, оптимальності змісту, форм, методів розвитку педагогічної фаховості; відкритості й доступності тощо).
The article argues the importance of training and improvement of the professional level of University teachers by updating
the theoretical and methodological fundamentals of their professional and personal development. The teaching profession is
characterized by many stressful factors, which force various professional stresses, causing a syndrome of professional burnout.
Moreover, the level of professional burnout among teachers is one of the highest because of the specificity of their profession.
The research determines significant distancing between the professional level and the response to the stressful professional
situations of the teachers of higher educational establishments. It is demonstrated that the attempts of scientists should be first
focused on prevention of the professional burnout of a teacher, but not to be limited by professional development of his/her activity.
It is determined that in the professional activity of a University teacher, the important aspects include diversity and different
variants of the forms and content of professional and personal development depending on the teacher’s needs; consideration
of the requests, demands, individual level of pedagogical competences; voluntary participation and choice of the educational
direction of development of the teacher’s pedagogical competence, possible transition from one form to another and combination
of the forms, etc. The research highlights the conceptual fundamentals for prevention of the professional burnout of a University
teacher, particularly the professional burnout is manifested gradually and significantly depends on the working conditions
and individual teacher’s stress resistance; the main features of the syndrome of professional burnout include emotional and psychological
exhaustion, depersonalization, feeling of violation of human dignity, etc.; the factors of development of the pedagogical
competence of University teachers, the importance of continuous training and “life long” education; the need to identify
motivation of the professional and personal development of young teachers; efficiency of introduction of a unified scientific
and methodic educational space; significance of personality-focused approach, etc.; the prevention suggests a deep analysis
of the reasons of professional burnout of teachers; inadequate professional competences and development in the professional
activity; restricted professional orientation; inconsiderate choice of the teacher profession; insufficient motivation to carry
professional activity; difficulties of professional, economic and managerial character, etc.; a positive impact on prevention
of the professional burnout is made by the focus on the principles of development of the pedagogical competence of a University
teacher (diversification, personality-focused approach, the best possible content, forms, methods of the pedagogical competence
development, open and free access, etc.).