У статті розглянуто особливості професійної компетентності педагога та її вплив на ефективність підготовки майбутніх фахівців професійної освіти. Проаналізовано досліджуваність проблеми формування професійної
компетентності науково-педагогічних працівників, а також вказано теоретичні підходи щодо визначення, сутності
та професійної компетентності педагогів, особливості її формування та вплив на ефективність підготовки майбутніх фахівців професійної освіти.
Зазначено, що необхідність формування професійної компетентності фахівця зумовлена стрімким розвитком
суспільства, а також інтенсивною інформатизацією освітнього середовища, тому вчитель повинен вміти швидко
адаптуватися до нових векторів професійної діяльності, які швидко змінюються. За таких умов під час навчання стає
обов’язковим не просто штучне накопичення теоретичних знань студентами, а вироблення їхніх професійних вмінь
та навичок, які майбутні педагоги зможуть використовувати у своїй професійній діяльності.
Сформульовано загальні вимоги до професійної компетентності науково-педагогічного працівника, а саме: педагогічна, соціально-економічна, комунікативна та спеціальна компетентність.
Доведено, що професійна компетентність педагогів закладів вищої освіти має ґрунтуватися на професійному
досвіді та особистісному розвитку, сукупності психолого-педагогічних і методичних компетентностей, сприяючи її
розвитку і саморозвитку в процесі свідомого особистісного та професійного становлення у педагогічній діяльності.
На основі проведеного дослідження, встановлено, що ефективність підготовки майбутніх фахівців професійної
освіти суттєво залежить від врахування специфічних аспектів щодо їхніх інтелектуальних і особистісних якостей,
рис характеру зокрема (тип особистості, темперамент, інтелект, стиль поведінки та спілкування тощо) та компетентності педагогів, які беруть участь у їхньому навчанні загалом.
The article considers the features of professional competence of a teacher and its impact on the effectiveness of training
future professionals in vocational education. The research of the problem of formation of professional competence of scientific
and pedagogical workers is analyzed, and also the theoretical approaches concerning definition, essence and professional
competence of teachers, features of its formation and influence on efficiency of preparation of future experts of professional
education are specified.
It is noted that the need for professional competence of a specialist is due to the rapid development of society, as well as
intensive informatization of the educational environment, so the teacher must be able to quickly adapt to new vectors of professional
activity that are changing rapidly. Under such conditions, it becomes mandatory not only to artificially accumulate theoretical
knowledge by students during their studies, but also to develop their professional skills and abilities that future teachers
will be able to use in their professional activities.
The general requirements to the professional competence of the scientific and pedagogical worker are formulated, namely:
pedagogical, social and economic, communicative and special competence.
It is proved that the professional competence of teachers of higher education institutions should be based on professional
experience and personal development, a set of psychological, pedagogical and methodological competencies, promoting its
development and self-development in the process of conscious personal and professional development in teaching.
Based on the study, it was found that the effectiveness of training future professionals in vocational education depends on
taking into account specific aspects of their intellectual and personal qualities, character traits in particular (personality type,
temperament, intelligence, style of behavior and communication, etc.) and competence of teachers who take participation in
their training in general.