Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Особливості взаємозв᾽язку фізичної підготовленості і продуктивності уяви у студентів

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Пічурін, Валерій Васильович
dc.date.accessioned 2021-01-20T11:44:42Z
dc.date.available 2021-01-20T11:44:42Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Пічурін, В. В. Особливості взаємозв᾽язку фізичної підготовленості і продуктивності уяви у студентів / В. В. Пічурін // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Вип. 3К (123). - С. 319-321. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32902
dc.description.abstract Метою дослідження є перевірка гіпотези про те, що показники фізичної підготовленості і продуктивності уяви у студентів є взаємопов’язаними. Ставилось завдання підтвердити (чи відкинути) це припущення. За результатами роботи не встановлено статистично значущу кореляцію таких пар показників як: а) човниковий біг 4×9 метрів – продуктивність уяви; б) піднімання тулуба в сід за одну хвилину – продуктивність уяви; в) нахил вперед з положення сидячи – продуктивність уяви. Водночас встановлено статистично значущу кореляцію наступних пар показників: 1) біг 100 метрів – продуктивність уяви; 2) біг 3000 метрів – продуктивність уяви; 3) підтягування на перекладині – продуктивність уяви; 4) стрибок у довжину з місця – продуктивність уяви; 5) загальний рівень фізичної підготовленості – продуктивність уяви. ua
dc.description.abstract Целью исследования является проверка гипотезы о том, что показатели физической подготовленности и производительности воображения у студентов взаимосвязаны. Ставилась задача подтвердить (или опровергнуть) это предположение. По результатам работы не установлено статистически значимую корреляцию таких пар показателей как: а) челночный бег 4 × 9 метров – производительность воображения; б) поднимание туловища в сед за одну минуту – производительность воображения; в) наклон вперед из положения сидя – производительность воображения. В то же время установлено статистически значимую корреляцию следующих пар показателей: 1) бег 100 метров – производительность воображения; 2) бег 3000 метров – производительность воображения; 3) подтягивание на перекладине – производительность воображения; 4) прыжок в длину с места – производительность воображения; 5) общий уровень физической подготовленности – производительность воображения. ua
dc.description.abstract The aim of the study is to test the hypothesis that the indices of physical preparedness and productivity of imagination among students are interrelated. The task was to confirm (or to reject) this assumption. The study was attended by 30 students of the Dniprovsky National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan. The age of the participants in the study was 17 - 20 years. Diagnosis of indicators of physical fitness was conducted using the tests proposed in state tests and norms of assessment of physical preparedness of the population of Ukraine. Productivity index of student imagination was determined by the following methodology. Each participant in the study consistently spotted the Rorschach test and offered to give as many interpretations as possible (spot number 5 from the set was excluded). The time and number of interpretations of each spot was not limited. According to the results of work, the statistically significant correlation of such pairs of indicators as: a) shuttle running 4 × 9 meters – the performance of the imagination; b) lifting the trunk in the seat in one minute – the performance of the imagination; c) slope forward from sitting position – performance imagination. At the same time, a statistically significant correlation is found between the following pairs of indicators: 1) running 100 meters – the performance of the imagination; 2) running 3000 meters – the performance of the imagination; 3) tightening on the bar – performance of the imagination; 4) the jump in length from the place – the performance of the imagination; 5) the general level of physical fitness – the performance of imagination. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject фізична підготовленість ua
dc.subject продуктивність уяви ua
dc.subject кореляція ua
dc.subject студенти ua
dc.subject психофізична підготовка ua
dc.subject фізичне виховання ua
dc.subject физическая подготовленность ua
dc.subject производительность воображения ua
dc.subject корреляция ua
dc.subject студенты ua
dc.subject физическое воспитание ua
dc.subject психофизическая подготовка ua
dc.subject physical preparedness ua
dc.subject productivity of imagination ua
dc.subject correlation ua
dc.subject students ua
dc.subject psychophysical training ua
dc.subject physical education ua
dc.subject.classification 796. 378 ua
dc.title Особливості взаємозв᾽язку фізичної підготовленості і продуктивності уяви у студентів ua
dc.title.alternative Особенности взаимосвязи физической подготовленности и производительности воображения у студентов ua
dc.title.alternative Features of interconnection of physical preparedness and productivity of imagination among students ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics