В статті розглядається роль єдиноборств в системі фізичного виховання закладів вищої освіти. Особлива увага приділена викладанню секційних занять з єдиноборств для дівчат-студенток закладів вищої освіти, які забезпечують розвиток впевненості у власних силах за рахунок оволодіння навичками самооборони і підтримання фізичної форми. Ставиться акцент на важливості значимості єдиноборств у формуванні таких важливих для сучасного динамічного життя особистісних якостей, як цілеспрямованості, самодисципліні, витримки і рішучості. Обґрунтовано основні концептуальні підходи до процесу фізичного виховання студенток ЗВО з використанням засобів єдиноборств. Наведено методику відбору і критерії оцінювання показників фізичної підготовленості дівчат в секцію з єдиноборств. Представлено обґрунтування програми секційних занять з використанням засобів єдиноборств для студенток вищої школи.
В статье рассматривается роль единоборств в системе физического воспитания высших учебных заведений. Особое внимание уделено преподаванию секционных занятий по единоборствам для девушек-студенток высших учебных заведений, обеспечивающих развитие уверенности в собственных силах за счет овладения навыками самообороны и поддержания физической формы. Ставится акцент на важности значимости единоборств в формировании таких важных для современной динамичной жизни личностных качеств, как целеустремленности, самодисциплине, выдержки и решимости. Обоснованы основные концептуальные подходы к процессу физического воспитания студенток ЗВО с использованием средств единоборств. Приведена методика отбора и критерии оценки показателей физической подготовленности девушек в секцию по единоборствам. Представлены обоснования программы секционных занятий с использованием средств единоборств для студенток высшей школы.
The role of martial arts in the system of physical education of higher education institutions is considered in the article. Particular attention is given to the teaching of martial arts sections for girls-students of higher education institutions, which ensure the development of self-confidence through self-defense and physical fitness. Emphasis is placed on the importance of martial arts in the formation of personal qualities, such as purposefulness, self-discipline, endurance and determination, that are important to modern dynamic life. The basic conceptual approaches to the process of physical education of female students of higher education institutions with the use of martial arts are substantiated. The key didactic motive actions in the stand and ground for girls, which are used in all types of martial arts, are highlighted. During the training of the students of the first courses of martial arts, the typical mistakes and lagging physical qualities that influence the efficiency of the technique of movement in the stand and the ground floor were analyzed. The selection method, which was carried out in three stages and criteria for evaluation of girls' physical fitness indicators in the martial arts section, is presented. The justification of the program of sectional classes using the means of martial arts for high school students. All this points to the prospect of effective use of martial arts in the process of physical education with female students.