У статті розкрито індивідуально-типологічні особливості фізичного розвитку учнів основної школи з відхиленнями у стані здоров’я. Виявлено, що реалізація завдань фізичного виховання учнів-підлітків спеціальної медичної групи залежить від урахування статево-вікових особливостей підліткового віку, характеру та ступеня захворюваності, індивідуально-типологічних особливостей фізичного розвитку, тому для успішного досягнення результатів у навчанні фізичних вправ важливе значення має застосування диференційованого підходу. Визначено підходи до організації уроків з фізичної культури для учнів спеціальних медичних груп.
В статье раскрыто индивидуально-типологические особенности физического развития учащихся основной школы с отклонениями в состоянии здоровья. Выявлено, что реализация задач физического воспитания учащихся-подростков специальной медицинской группы зависит от учета поло-возрастных особенностей подросткового возраста, характера и степени заболеваемости, индивидуально-типологических особенностей физического развития, поэтому для успешного достижения результатов в обучении физических упражнений важное значение имеет применение дифференцированного подхода. Определены подходы к организации уроков по физической культуре для учащихся специальных медицинских групп.
The article describes the individual-typological features of the physical development of elementary school students with disabilities. It is revealed that realization of tasks of physical education of teenage students of special medical group depends on taking into account sexual and age peculiarities of teenage age, character and degree of morbidity, individual-typological peculiarities of physical development, so for successful achievement of results in training physical exercises it is important. Approaches to the organization of physical education lessons for students of special medical groups are defined. Individual-typological features of physical development include features of general physical training, biological age and somatotypological status. One of the main means of promoting health is the physical education of students, and a necessary condition for the harmonious development of modern youth is activity in physical activity and health, which has a deliberate impact on a particular person, taking into account his needs. Therefore, the solution of the problem of preserving and promoting the health of adolescents in the process of physical education should be based on knowledge of the general patterns of growth and development of the organism of children, in particular, its individual-typological features and their diagnosis. When organizing physical education lessons for students in a special medical group, in addition to taking into account individual typological features, it is important to take into account their health status.