Проаналізовано психолого-педагогічну літературу та розглянуто теоретичні та практичні аспекти даної проблеми. Запропоновано форми реалізації умови – інтенсифікації розвитку "Я-концепції" як умови професійного самовдосконалення, – серію лекцій, тренінгові програми, творчий диспут. Представлено етапи саморозвитку особистісного "Я" від "Я-образу" до "Я-ідеального", як прогнозуючого орієнтиру кінцевого результату цілей самоформування, реалізуючи даний процес як єдину цілісність "Я-концепції". Процес професійного самовдосконалення є самостійним видом діяльності та розпочинається із зіставлення "Я-професійне реальне" з "Я-професійне ідеальне". Окреслено основні підходи дослідників до визначення даного поняття "Я-концепція" – це:
- "те, чим я володію". Зміст цього поняття ясно висловив В. Джеймс; - "є те, яким мене хочуть бачити". Дана позиція висловлена Ч. Х. Кулі; - "сукупність установок, спрямованих на самого себе"; - "система образів – "Я" і образів людини";
- "система самосприймання". Розглянуто структуру поділу "Я-концепції" на когнітивний, емоційний і поведінковий компоненти.
Проанализирована психолого-педагогическая литература и рассмотрены теоретические и практические аспекты данной проблемы. Предложены формы реализации условия – интенсификации развития "Я-концепции" как условия профессионального самосовершенствования, – серию лекций, тренинговые программы, творческий диспут. Представлены этапы саморазвития личностного "Я" от "Я-образа" к "Я-идеальному", как прогнозирующего ориентира конечного результата целей самоформирования, реализуя данный процесс как единую целостность "Я-концепции". Процесс профессионального самосовершенствования является самостоятельным видом деятельности и начинается с сопоставления "Я-профессиональное реальное" с "Я-профессиональное идеальное". Очерчены основные подходы исследователей к определению данного понятия "Я-концепция" – это: 1. "то, чем я владею". Содержание этого понятия ясно высказал В. Джеймс; 2. "это то, что меня хотят видеть". Данная позиция высказана Ч. Х. Пули; 3. "совокупность установок, направленных на самого себя"; 4. система образов - "Я" и образов человека"; 5. "система самосознания". Рассмотрена структура разделения "Я-концепции" на когнитивный, эмоциональный и поведенческий компоненты.
The psychological and pedagogical literature is analyzed and the theoretical and practical aspects of this problem are considered. The forms of realization of the condition – intensification of the development of the "I-concept" as a condition of professional self – improvement-a series of lectures, training programs, creative debate. The stages of self-development of the personal "I" of "I-image" to "I am perfect" as a prediction reference end result goals of self-formation, by implementing this process as a unified wholeness of "self-concept". The process of professional self-improvement is an independent activity and begins with the comparison of "I-professional real "with" I-professional ideal". The main approaches of researchers to the definition of this concept "I-concept" are outlined.: 1. "what I own." The content of this concept was clearly expressed by V. James: "to take care of your" I"; 2. "that's what they want me to see." This position is expressed by C. H. Pooley; 3. "a set of self-directed attitudes" that includes the following structural elements: "I-image", self-esteem, behavioral responses and expectations;
4. the system of images - "I" and "man", where " I " - images are constantly changing and never the same image does not occur twice..."; 5. "self-awareness system", or "organized, consistent conceptual Gestalt, consisting of the perception of the properties of" I " or " me "and the perception of the relationship of "I" or "me" with other people and with various aspects of life, as well as the values associated with these perceptions. The structure of the division of the "I-concept" into cognitive, emotional and behavioral components is considered: The behavioral component is real professional behavior. Managed cognitive component and contains an idea of their professional-relevant qualities, certain career orientations, work and professional demand. See the emotional component and includes professional self-esteem. The structure of "I-professional ideal" consists of: creative professional Outlook, self-improvement motivation, self-improvement technology, creative activity, self-esteem adequacy, the desire for success.