У статті проаналізовано і узагальнено науково-методичну літературу щодо особливості організації занять з фізичної підготовки учнів початкових класів під час занять з футболу.
Розкрито можливості реалізації проблеми процесу навчання рухових умінь учнів початкових класів, які тісно пов'язанні зі спеціальною фізичною підготовкою і включають спеціально підібрані для даного віку вправи на розвиток різних проявів швидкості, сили, координаційних здібностей та витривалості. Встановлено доцільність навчанню вправ для розвитку спеціальних рухових якостей які планувалися вчителем фізичної культури в основній частині уроку у відповідності до характеру фізіологічних зрушень в організмі дитини при розвитку тієї чи іншої якості. Визначено особливості методики фізичної підготовки, організації занять та навчання футболу учнів початкової школи в педагогічній теорії. Виявлено тенденцію до позитивної динаміки формування фізичних якостей учнів 1-4 класів під час навчання гри у футбол на заняттях з фізичної культури.
В статье проанализирована и обобщена научно-методическая литература об особенностях организации занятий по физической подготовке учащихся начальных классов на занятиях по футболу. Раскрыты возможности реализации проблемы процесса обучения двигательных умений учащихся начальных классов, тесно связанные со специальной физической подготовкой и включают специально подобранные для данного возраста упражнения на развитие различных проявлений быстроты, силы, координационных способностей и выносливости. Установлена целесообразность обучению упражнений для развития специальных двигательных качеств которые планировались учителем физической культуры в основной части урока в соответствии с характером физиологических сдвигов в организме ребенка при развитии того или иного качества. Определены особенности методики физической подготовки, организации занятий и обучения футболу учеников начальной школы в педагогической теории. Выявлена тенденция к положительной динамике формирования физических качеств учащихся 1-4 классов при обучении игры в футбол на занятиях по физической культуре.
The article analyzes and generalizes the scientific and methodological literature on the peculiarities of organizing physical education classes for elementary school students during football lessons. Possibilities of realization of a problem of process of training of motor abilities of pupils of elementary classes which are closely connected with special physical preparation and include specially selected exercises for development of various manifestations of speed, force, coordination abilities and endurance are revealed. The expediency of training exercises for the development of special motor qualities that were planned by the physical education teacher in the main part of the lesson in accordance with the nature of physiological shifts in the child's body during the development of one or another quality has been established. The peculiarities of the methods of physical preparation, organization of classes and training of football of elementary school students in pedagogical theory are determined. The tendency to positive dynamics of formation of physical qualities of pupils of 1-4 grades during training of playing football in physical training classes was revealed. The accurate system is necessary for improvement of teaching and educational process on football in the conditions of comprehensive school, would define the maintenance of lessons according to age of pupils, used modern means, methods and forms of education. The author investigated the criteria defining development of the differentiated technique of training of impellent actions of the football player of younger school students. In order to improve the educational process in football in the conditions of comprehensive school it is necessary the correct system is, which would define the content of lessons according to age of pupils, using the modern tools, methods and forms of education.