Аналіз літератури з фізіології, психології, фізичного виховання і спорту показує недостатність вивчення проблематики впливу занять дзюдо на когнітивний розвиток учнів молодших класів. Науково підтверджений позитивний вплив дозованих фізичних навантажень та рухової активності на психофізіологічні функції організму дітей. Дослідження в області вікової фізіології дають теоретичне обґрунтування функціональних змін в організмі дітей молодшого шкільного віку щодо розвитку вищої нервової діяльності та її значення в формуванні когнітивних функцій. Однак залишаються відкритими питання дозування та змісту фізичних навантажень на заняттях з дзюдо на когнітивний розвиток дітей молодшого шкільного віку.
Анализ литературы по физиологии, психологии, физическому воспитанию и спорту показывает недостаточность изучения проблематики влияния занятий дзюдо на когнитивное развитие учеников младших классов. Научно подтверждено позитивное влияние дозированной физической нагрузки и двигательной активности на психофизиологические функции организма детей. Исследования в области возрастной физиологии дают теоретическое обоснование функциональных изменений в организме детей младшего школьного возраста касательно развития высшей нервной деятельности и ее значения в формировании когнитивных функций. Однако остаются открытыми вопросы дозирования и содержания физических упражнений на занятиях дзюдо на когнитивное развитие детей младшего школьного возраста.
The analysis of the scientific literature on physiology, psychology, physical education and sport, carried out in the article, points to the insufficient study of the impact of judo classes on the cognitive development of young students. Psychologists view thecognitive development of a child as the process of forming its cognitive competencies. Physiologists link cognitive development with the formation of higher nervous activity. Specialists' approach to judo training sheds more light on the theory and methodology of training. Physical education specialists and physiologists study the functional aspect of the interaction of physical and mental development. The positive impact of metric exercises on the psychophysiological functions of children's bodies been scientifically confirmed. At the age of 7-10 years of age motor conditional reflexes are fixed quickly, firmly, in the absence of reinforcements for a considerable time do not fade for a considerable time. The active development of the cerebellum, with rationally organized physical activity, affects not only coordination functions, but also the development of procedural memory. Positive changes the activity of the central nervous system and cognitive development, with the proper organization of physical activity in judo, contribute to the age features of children's increased nervous activity. Gaming and orientation studies enhance the accelerated and easier production of conditioned reflex reaction. High mobility of nervous processes and easy processing of stimuli facilitate correction of improper conditioned reflex actions in children of this age. Successful development of the interactions between the hemispheres of the brain of children is facilitated by motor activity, which provides better formation of language skills of writing and reading, increases attention stability, strengthens memory. The problem of the dosage and content of physical activity in judo classes due to the impact on the cognitive development of primary school-age children is the subject of careful study.