Одним з основних завдань сучасності є оптимізація фізичної підготовленості учнів, та зміцнення їх психічного та фізичного здоров’я. Оскільки саме в колективних взаєминах створюються умови для розвитку та вдосконалення особистості як в соціально-психічному аспекті так і у аспекті фізичного розвитку учня. Мета. Впровадити методичний супровід рухливі ігри, які не входять до шкільної програми та перевірити їх вплив на оптимізацію фізичної підготовки учнів початкових класів в процесі формування колективних відносин. Нами був проведений педагогічний експеримент протягом 2018-2019 н.р. з учнями молодших класів. В дослідженнях взяли участь 31 учень молодших класів. Нова освітня програма передбачає широке застосування рухливих ігор, оскільки вони мають яскраву емоційну забарвленість, слугують засобом набуття дитиною соціального досвіду, а також сприяють формуванню колективних відносин.
Одной из основных задач современности является оптимизация физической подготовленности учащихся, и укрепления их психического и физического здоровья. Поскольку именно в коллективных взаимоотношениях создаются условия для развития и совершенствования личности как в социально-психическом аспекте так и в аспекте физического развития ученика. Цель. Внедрить методическое сопровождение подвижные игры, которые не входят в школьную программу и проверить их влияние на оптимизацию физической подготовки учащихся начальных классов в процессе формирования коллективных отношений. Нами был проведен педагогический эксперимент в течение 2018-2019 учебного года с учениками младших классов. В исследованиях приняли участие 31 ученик младших классов. Новая образовательная программа предусматривает широкое применение подвижных игр, поскольку они имеют яркую эмоциональную окраску, служат средством приобретения ребенком социального опыта, а также способствуют формированию коллективных отношений.
One of the main problems is to optimize physical fitness of students, enhance their mental and physical health. Because it is in the collective relations, the conditions for the development and improvement of personality in the socio-psychological aspect and the aspect of the physical development of the student. Goal. To introduce methodological support for outdoor games, which are not included in the school curriculum and to test their influence on the optimization of physical training of pupils of initial classes in the formation of collective relations. Materials and methods. We had conducted pedagogical experiment during the 2018-2019 year, with the younger students, on the basis of Verbivskyi educational complex «General Educational school of I-II stages – preschool» of Vysotska village Council of Dubrovytsky district, Rivne region, which operates in rural areas. The study involved 31 pupils of elementary grades. Students in grades 1-4 were divided into sub-groups: 6-7 years (grades 1-2) and 8-9 years (grade 3-4), which were assessed separately. During the pilot study, we used the following research methods: theoretical analysis and generalization of scientific-methodical literature; teaching methods – pedagogical experiments. Results. The students of the educational complex in which the experiment was conducted study on the program of Shiyan City. Therefore, the development of the calendar-thematic planning of physical education lessons in accordance with the standard educational program we have implemented outdoor games and relays, which are widely used in the study of the content line «Game and competitive activity». According to a statistical average was determined by the positive dynamics of indicators of boys and girls before and after the experiment. Conclusions. New educational program provides for a wide use of outdoor games, as they have a bright emotional coloring, and serve as a means for a child to acquire social experience and contribute to the formation of collective relations.