Стаття присвячена аналізу актуальності та доцільності дослідження процесу мотивації як чинника, що впливає на успішність адаптації у студентів. Вияв різних аспектів мотивації у студентів дає можливість оперативно здійснювати зворотній зв’язок і покращити умови адаптації. Метою дослідження було теоретично обґрунтувати та емпірично виявити вплив мотивації на процес адаптації студентів другої вищої освіти до навчання у закладі вищої освіти. Завдання дослідження полягали у необхідності підібрати відповідні методики й провести психодіагностичне вивчення щодо особливостей впливу мотивації на успішність адаптації студентів другої вищої освіти до навчання у закладі вищої освіти. Проаналізовані основні підходи до проблеми вивчення мотивації та її видів. Здійснено теоретичний аналіз досліджень проблем мотивації студентів на даний час та особливості проходження успішної адаптації. Було виявлено, що специфіка мотивації до навчання є одним із важливих компонентів, який сприяє успішному проходженню адаптації та оволодіння вибраною професією. Адже від цілеспрямованості та усвідомлення своїх перспектив студенту набагато легше проходити новий етап соціалізації. В ході проведеного експериментального дослідження мотивації студентів до навчання та проходження адаптації було виявлено особливості мотивації до навчання та визначено показники адаптованості студентів до навчальної діяльності. Також було розглянуто причинно-наслідковий зв’язок між особливостями мотивації до навчання та успішністю проходження адаптації у вищому навчальному закладі, який дає підставу вважати, що мотивація до навчання та оволодіння професійними знаннями є одним із чинників успішної адаптації не тільки в академічній групі, а і в навчальній діяльності загалом. Подано результати емпіричного дослідження мотивації навчання студентів у ЗВО. Згідно даних, отриманих в ході емпіричного дослідження, можна відслідкувати таку тенденцію: переважна більшість студентів мала середні показники мотивації до навчання. Відповідно, незначна кількість студентів мали максимально високі чи низькі показники. Ймовірно, студенти, які поновлюють своє навчання на другій вищій освіті, приходять у заклад вищої освіти уже вмотивованими, порівняно зі студентами, які вступають на навчання після закінчення школи.
The article is devoted to the analysis of relevance and expediency of research of process of motivation as the factor influencing successful adaptation of students. Identifying various aspects of students' motivation enables them to provide prompt feedback and improve adaptation conditions. The purpose of the research is to carry out a theoretical substantiation and an empirical study of the influence of motivation on the process of adaptation of students of the second higher education to study in a higher education institution. The task of the research is to select and conduct psychodiagnostic methods for studying the motivation and adaptation of students to learning; to determine the impact of motivation on the success of the adaptation of second higher education students to study. Analyzed the main approaches to the study of motivation and its species. The theoretical analysis of researches of problems of the motivation of students at present and features of the passing of successful adaptation is carried out. It was found that the specifics of motivation to learn is one of the important components that contribute to the successful adaptation and mastery of the chosen profession. After all, from the purposefulness and awareness of their prospects, it is much easier for a student to go through a new stage of socialization. In the course of the conducted experimental study of students 'motivation to study and adaptation, the peculiarities of motivation to study were revealed and the indicators of students' adaptation to educational activity were determined. It was also considered the causal relationship between the characteristics of motivation to study and the success of adaptation in higher education, which gives reason to believe that motivation to learn and master professional knowledge is one of the factors of successful adaptation not only in the academic group, but and in educational activities in general. The results of an empirical study of student motivation are presented. According to the data obtained during the empirical study, we can trace the following tendency: the vast majority of students had average motivation to study. Accordingly, a small number of students had the highest or lowest scores. Probably, students who resume their studies at the second higher education come to the institution of higher education already motivated, compared to students who enter the study after graduation.