Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Сутність професійно-педагогічної компетентності викладачів фізичного виховання вищих навчальних закладів

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Колосовська, В. В.
dc.date.accessioned 2021-01-16T13:41:01Z
dc.date.available 2021-01-16T13:41:01Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Колосовська, В. В. Сутність професійно-педагогічної компетентності викладачів фізичного виховання вищих навчальних закладів / В. В. Колосовська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Вип. 3К (123). - С. 218-221. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32816
dc.description.abstract Стаття присвячена сутності професійно-педагогічної компетентності викладачів фізичного виховання вищих навчальних закладів. Актуальність статті полягає у реалізації сучасних напрямів підвищення ефективності навчально-виховного процесу, де важливу роль відіграє компетентний працівник освітньої галузі. Звертається увага на складові професійно-педагогічної компетентності викладачів фізичного виховання, які мають специфічні особливості та потребують дослідження. Розкрито зміст базових понять. У процесі наукових досліджень виявлено, що термін «компетенція» тлумачиться як певне коло знань, умінь і навичок, необхідних для здійснення відповідної діяльності. Підтверджено, що термін «компетентність» визначається як готовність до використання набутого теоретичного та практичного досвіду, а також прагнення постійного самоудосконалення. Встановлено, що сутність професійно-педагогічної компетентності викладача вищого навчального закладу характеризується наявністю таких основних складових, як спеціальна, методична та психолого-педагогічна компетентність, які спрямовані на ефективне використання здоров’збережувальних технологій у навчально-виховному процесі. ua
dc.description.abstract Статья посвящена сущности профессионально-педагогической компетентности преподавателей физического воспитания высших учебных заведений. Актуальность статьи заключается в реализации направлений повышения эффективности учебно-воспитательного процесса, где важную роль играет компетентный работника образования. Обращается внимание на составляющие профессионально-педагогической компетентности преподавателей физического воспитания, которые имеют свои специфические особенности и требуют исследования. Раскрыто содержание базовых понятий. В результате исследований выявлено, что термин «компетенция» толкуется как определенный круг знаний, умений и навыков, необходимых для осуществления соответствующей деятельности. Подтверждено, что термин «компетентность» определяется как готовность к использованию приобретенного теоретического и практического опыта, а также стремление к постоянному самосовершенствованию. Установлено, что сущность профессионально-педагогической компетентности преподавателя высших учебных заведений характеризуется наличием таких основных составляющих как специальная, методическая и психолого-педагогическая компетентность, которые направлены на эффективное использование здоровьесберегающих технологий в учебно-воспитательном процессе. ua
dc.description.abstract The article is dedicated to the essence of professional and pedagogical competence of teachers of physical education of a higher educational institution. Its relevance lies in the implementation of modern directions of increasing the efficiency of the educational process, which necessitates the need to focus the efforts of teachers of higher education institutions on comprehensive self-improvement, which envisages the enrichment of their own scientific and methodological experience, individual psychological growth, maintenance of physical capacities. Attention is drawn to the components of the professional and pedagogical competence of a teacher of a higher educational institution and their difference in professional direction. It is noted that the organization of the educational process in the discipline of physical education has a number of specific features. The importance of the widespread use of health-saving technologies in the teaching of physical education is emphasized in the article. The contents of the basic concepts are also disclosed. The difference between the essence and structure between the content of the concept of “competence” and “competence” is clarified. As a result of the analysis of scientific works it is revealed that the term “competence” is interpreted as the competence of a teacher of a higher educational institution, including a set of scientific and methodological knowledge, professional skills, as well as value orientations necessary for the implementation of the educational process. It is confirmed that the competence of the teacher of higher education is an integrative formation of personality, which determines the willingness to implement specialized knowledge, skills, as well as the desire for continuous personal and professional self-improvement, focused on the implementation of effective educational social process. It is established that the essence of professional-pedagogical competence of a teacher of a higher educational institution is characterized by the presence of such basic components as: special, methodical and psychological-pedagogical. The above components are aimed at the effective use of health-saving technologies in the educational process. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject професійно-педагогічна компетентність ua
dc.subject викладачі ua
dc.subject фізичне виховання ua
dc.subject профессионально-педагогическая компетентность ua
dc.subject преподаватели ua
dc.subject физическое воспитание ua
dc.subject professional and pedagogical competence ua
dc.subject teachers ua
dc.subject physical education ua
dc.subject.classification 37.316.48 ua
dc.title Сутність професійно-педагогічної компетентності викладачів фізичного виховання вищих навчальних закладів ua
dc.title.alternative Сущность профессионально-педагогической компетентности преподавателей физического воспитания высших учебных заведений ua
dc.title.alternative The essence of professional and pedagogical competence of teachers of physical education of a higher educational institution ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics