Мета дослідження – оцінити ефективність впливу програми заходів спрямованих на розвиток творчих здібностей студентів факультету фізичної культури, спорту та здоров’я Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. Виявлено, що вчителі фізичної культури, які навчали теперішніх студентів, не підходили творчо до проведення уроків та інших спортивно-масових заходів і тим самим не спонукали учнів до прояву творчості. Була розроблена програма заходів спрямованих на те, щоб студент осягнув невичерпаний резерв у створенні нових, можливо комічних, рискованих, оригінальних вправ засобами основної гімнастики. Динаміка розвитку творчих здібностей прослідковується з першого курсу. Відмінну і добру якість креативності показали 48,2% студентів першого курсу, на другому курсі таких студентів 66,5%, а після вивчення дисципліни "Музично-ритмічне виховання" кількість таких оцінок зросла у 70,2% студентів. Відсоток студентів, творчість яких оцінена на "задовільно" з кожним наступним роком знижується: 40,7% – 29,6% – 26%. Запропонована програма заходів позитивно вплинула на розвиток творчих здібностей студентів вибраної спеціальності.
Цель исследования – оценить эффективность влияния программы мероприятий направленных на развитие творческих способностей студентов факультета физической культуры, спорта и здоровья Восточноевропейского национального университета имени Леси Украинки. Установлено, что учителя физической культуры, которые учили сегодняшних студентов, не подходили творчески к проведению уроков и других спортивно-массовых мероприятий и тем самым не побуждали учеников к проявлению творчества. Была разработана программа действий направленных на то, чтобы студент осмыслил неисчерпаемый резерв в создании новых, возможно комических, рискованных, оригинальных упражнений из средств основной гимнастики. Динамика развития творческих способностей прослеживается с первого курса. Отличное и хорошее качество креативности показали 48,2% студентов первого курсу, на втором курсе таких студентов 66,5%, а после изучения дисциплины "Музыкально-ритмическое воспитание" количество таких оценок возросло у 70,2% студентов. Процент студентов, творчество которых оценено на "удовлетворительно" с каждым следующим годом снижается: 40,7% – 29,6% – 26%. Предложенная нами программа мероприятий позитивно воздействовала на развитие творческих способностей студентов избранной специальности.
In order to provide future specialists ability to perform themselves in further professional activity, the university studying system should be directed not only on obtaining a wide range of knowledge, but also on the development of professional abilities, as well as creative one. This investigation aims at the evaluation of impact effectiveness of measures that develope creative abilities of students of Physical Education, Sports and Health Department of Lesia Ukrainka Eastern European National University. It was found that teachers of physical education did not present creativity in perfoming lessons and other sports and mass events. Thus they did not encourage students to develop their creativity. A program of measures to ensure the students ability to use basic gymnastics means in order to create new, even comical, risky and original exercises has been developed in the framework of this study. Students were set on self-education and self-development as these are important components of their professionalism. Having creative abilities will allow students to transform their knowledge and skills into high professional level. Besides the employer will always be interested in creative teacher. The experiment showed that appropriate motivation may encourage creativity abilities. Our research took into concideration the creative thinking in the development of basic gymnastics means (like running, walking, games, etc.) that are important components of a completed physical training lesson. The dynamics of creative abilities development starts from the very first year of study. For instance, excellent and good quality of creativity was shown by 48,2% of the first year students and by 66,5% of the second year students. After studying the discipline "Musical-rhythmic training" the number of such assessments increased - 70,2% of second year students represented high creativity level). The percentage of students whose creativity was rated as “satisfactory” decreases with each passing year: 40,7% - 29,6% - 26%. The proposed program of measures positively influenced the creative abilities development of students of the chosen specialty.