У статті висвітлено порівняльний аналіз результатів дослідження виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Порівняльний аналіз результатів дослідження був спрямований на визначення та з’ясування ефективності визначених нами педагогічних умов та сукупності змісту, форм і методів виховання цілеспрямованості старших підлітків. Також завданням даного етапу було встановлення змін у рівнях вихованості цілеспрямованості учнів 8–9-х класів у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Під час формування експериментальних та контрольних груп ми намагалися дотримуватися рівності у виборі закладів загальної середньої освіти, щоб вони були рівноцінні за можливостями та характеристиками щодо освітньої складової, фізкультурно-оздоровчої діяльності, за складом учителів фізичної культури, інструкторів з оздоровчого плавання, керівників спортивних гуртків, за матеріально-технічними базами тощо. Також, визначено зміст, форми і методи, які необхідні для дієвого виховання цілеспрямованості старших підлітків у фізкультурно-оздоровчій діяльності.
В статье освещены сравнительный анализ результатов исследования воспитания целеустремленности старших подростков в физкультурно-оздоровительной деятельности.
Сравнительный анализ результатов исследования был направлен на определение и выяснение эффективности определенных нами педагогических условий и совокупности содержания, форм и методов воспитания целеустремленности старших подростков. Также задачей данного этапа было установление изменений в уровнях воспитанности целеустремленности учащихся 8-9-х классов в процессе физкультурно-оздоровительной деятельности. С целью диагностики и исследования проблемы воспитания у младших подростков стремление к самостоятельности младших подростков в процессе спортивно-игровой деятельности были использованы теоретические, эмпирические и статистические методы; принципы доступности, наглядности, индивидуализма, субъект-субъектного взаимодействия, систематичности и последовательности. С помощью изучения научной литературы и современной практики, выявлено, что у старших подростков, как и у учащейся молодежи в целом, физическая активность приобретает постоянную внутреннюю потребность действовать, что способствует развитию и формированию необходимых физических и моральных качеств, реализовывать свои интересы и желания. Также определено содержание, формы и методы, которые необходимы для эффективного воспитания целеустремленности старших подростков в процессе физкультурно-оздоровительной деятельности.
Theoretical analysis of the problem of education of purpose-dedication in psychological and pedagogical literature has been carried to specify the essence of such notions as “development of a purpose-dedicated personality” as a process that implies abilities of a maturing personality to be driven in actions by distant goals, determined by own disposition and preference, to make conscious choice of activity as well as the personality’s readiness to manifest volitional efforts; and “development of purpose-dedicated senior teenagers in the process of physical education and recreation activities” as a pedagogical process that implies the abilities of 7th – 9th graders to be driven in their actions by distant goals, determined by own disposition and preference, to make conscious choice of physical education and recreation activity, to manifest pursuance of self-cognition, to concentrate volitional acts and their skill to analyze the results of own actions. On the basis of theoretical analysis of scientific works it has been established, that the development of dedication to purpose among students of general secondary education institutions is an extremely urgent scientific challenge since dedication to purpose as a volitional quality allows a person to act systematically and focus on physical education and recreation activities in order to reach a goal; due to the development of dedication to purpose, necessity to set goals and tasks emerges along with the ability to elaborate ways to reach them and volitional readiness to follow such ways in practice; development of dedication to purpose in school children gains importance due to the intense formation of the moral consciousness and the emotional sphere of an individual along with the need for self-education etc. Besides, significance of taking into account age-related, psychological, anatomical and physiological peculiarities of teenagers in the process of development of dedication to purpose by means of physical education and recreation activities has been covered.