У статті представлено результати аналізу проблеми оцінювання якості професійної підготовки майбутніх філологів і вимірювання рівня професійної компетентності студентів як очікуваного результату професійної підготовки.
Проаналізовано підходи до оцінювання якості професійної підготовки студентів філологічних спеціальностей; охарактеризовано тенденцію пошуку інструментів оцінювання якості вищої освіти та забезпечення її результативності
через експериментальну перевірку ефективності освітніх форм, методів, засобів. Спроєктовано систему критеріїв,
показників, рівнів професійної компетентності майбутніх філологів. Сформульовано висновок щодо універсальності
підходів до виділення критерії через їх узгодження зі структурою професійної компетентності, до якої включено: особистісні характеристики цілей, мотивів, інтересів до професійної діяльності; відповідність рівня професійних знань
студентів обраній сфері професіоналізації; сформованість професійних умінь, навичок, компетенцій майбутніх фахівців; характер самооцінки молоддю рівня власної готовності, компетентності. Відповідно, описано цілепокладальний,
знаннєвий, діяльнісний та рефлексивний критерії професійної компетентності майбутніх філологів. Цілепокладальний критерій визначає наявність свідомих цілей, мотивів, інтересів до опанування професійної компетентності. Знаннєвий критерій характеризує рівень професійних знань майбутніх філологів. Діяльнісний критерій передбачає здатність до творчої діяльності під час виконання навчальних професійно орієнтованих завдань, уміння застосовувати
теорію на практиці. Рефлексивний критерій розкриває особливості самооцінки майбутніми філологами рівня своєї
професійної компетентності та відповідного плану її підвищення. Означено процедуру оцінювання результативності
вищої філологічної освіти через виділення рівнів професійної компетентності – високого / творчого, середнього / продуктивного, достатнього / репродуктивного, низького / адаптивного.
The article presents the results of the analysis of the problem of assessing the quality of vocational training of future philologists
and measuring the level of professional competence of students as the expected result of vocational training. Analysis
of approaches to assessing the quality of vocational training of students in the philological field; the tendency of searching for
instruments to assess the quality of higher education and to ensure its effectiveness through experimental testing of educational
forms, methods and tools. A system of criteria, indicators and levels of professional competence of future philologists has been
designed. A conclusion has been reached on the universality of the approaches to the identification of criteria because of their
harmonization with the structure of professional competence, which includes: personal characteristics of objectives, motives,
interests in professional activity; conformity of students’ professional knowledge with the chosen professional field; formation
of professional skills, skills and competences of future specialists; character of self-esteem of young people with the level of their
own readiness and competence. Accordingly, the objective, knowledge, action and reflexive criterion of professional competence
of future philologists is described. The objective criterion is the existence of conscientious aims, motives and interests
for acquiring professional competence. The knowledge criterion characterizes the level of professional knowledge of future
philologists. The performance criterion presupposes the ability to be creative in the performance of training-oriented tasks,
the ability to apply theory in practice. The reflexive criterion reveals the features of self-esteem by future philologists of the level
of their professional competence and the corresponding plan of her studies competence – high (creative), medium (productive),
sufficient (reproductive), low (adaptive).