У статті проаналізовано особливості планування та реалізації тактичної підготовки у професійній підготовці майбутніх тренерів зі спортивних єдиноборств. Виявлено, що у профільних закладах вищої освіти України, країн Співдружності Незалежних Держав (СНД) та Європейського Союзу (ЄС) використовуються різні підходи. Спільними рисами у підходах є планомірне зростання обсягів часу, відведених на тактичну підготовку упродовж навчальних років; надання переваги використанню практичних занять; реалізація завдань тактичної підготовки у комплексі із завданнями технічної; диференціація навчального матеріалу відповідно до кваліфікації спортсменів, до роботи з якими готуються майбутні тренери, та спортивної спеціалізації. Головною відмінністю між підходами є питома вага (значущість) тактичної підготовленості у структурі професійної компетентності майбутнього тренера.
В статье проанализированы особенности планирования и реализации тактической подготовки в профессиональной подготовке будущих тренеров по спортивным единоборствам. Выявлено, что в профильных учреждениях высшего образования Украины, стран Содружества Независимых Государств (СНГ) и Европейского Союза (ЕС) используются разные подходы. Общими чертами в подходах является планомерное увеличение объемов времени, отводимых на тактическую подготовку в течение учебного года; предпочтение использованию практических занятий; реализация задач тактической подготовки в комплексе с задачами технической; дифференциация учебного материала в соответствии с квалификацией спортсменов, для работы с которыми готовятся будущие тренеры, и спортивной специализации. Главным отличием между подходами является удельный вес (значимость) тактической подготовленности в структуре профессиональной компетентности будущего тренера.
The article analyzes the features of the planning and implementation of tactical training into professional training of future coaches in martial arts. It was revealed that different approaches are used in specialized institutions of higher education in Ukraine, the countries of the Commonwealth of Independent States (CIS) and the European Union (EU). The common features in the approaches are the systematic increase in the amount of time allotted for tactical training during the school year; preference for the use of practical exercises; implementation of tactical training tasks in conjunction with technical tasks; differentiation of educational material in accordance with the qualifications of athletes, for which future trainers are preparing, and sports specialization. The main difference between the approaches is the specific weight (significance) of tactical preparedness in the structure of professional competence of the future coach. According to this, there could be considered three approaches to planning and implementation of tactical training into professional preparation of future coaches in martial arts. The approaches are the following: "student = future coach of narrow specialization", "student = future coach + sportsman" (the approaches are typical for Ukraine and CIS countries), "student = future specialist in sports" (typical for EU countries). At the same time, in most foreign scientific papers, martial arts are considered mainly as a means of physical education within other general disciplines (mainly the discipline "Physical Education"). In addition, students can improve their tactical skills at sport clubs or complete special coaching courses offered by national or international sports federations.