У статті розглядається проблема підвищення якості освіти майбутніх фахівців, випускників магістратури факультетів фізичного виховання закладів вищої освіти за спеціальностями 014.11 Середня освіта (Фізична культура) та 017 Фізична культура і спорт; формування у них відповідальності за здоров’я та фізичний розвиток учнів різних вікових груп за допомогою навчального курсу «Фізіологічні основи адаптації до м’язової діяльності», засвоєння змісту якого забезпечить випускників компетентностями та підвищить якість їх педагогічної кваліфікації.
В статье рассматривается проблема повышения качества образования будущих специалистов, выпускников магистратуры факультетов физического воспитания заведений высшего образования по специальностям 014.11 Среднее образование (Физическая культура) и 017 Физическая культура и спорт; формирование у них ответственности за здоровье и физическое развитие учащихся разных возрастов с помощью учебного курса «Физиологические основы адаптации до мышечной деятельности», усвоение содержания которого, обеспечит выпускников компетентностей и повысит качество их педагогической квалификации.
The article deals with the problem of improving the quality of education future specialists, graduates of the magistracy of the physical training faculties of higher education institutions in the specialties 014.11 Secondary education (Physical culture) and 017 Physical culture and sport. This problem can be solved by improving the basic components of the educational process through the example of the teaching course "Physiological basics of adaptation to muscular activity" that is taught in T. H. Shevchenko National University "Chernihiv Colehium". Teachers of Higher Education Institutions are challenged to combine the capabilities of information and innovation technologies to develop responsibilities of future professionals, to motivate them to acquire knowledge and competences in aim not to harm the health of their students in the future. The competencies that young professionals will acquire through the course "Physiological basics of adaptation to muscular activity" will help them to become such deserving professionals that will enhance the quality of their teaching qualifications. The use of distance learning information and communication technologies and capabilities of the Moodle Learning Management System, which contains static course materials, including lecture materials (lecture text files, presentations, images: illustrations, diagrams, videos), and active course elements – practical work, tasks and testing – promoted the formation of a fully-fledged personality capable of self-development, self-education, which can creatively use new methods, forms, learning technologies and apply own knowledge in practice. It has also led to the formation of responsibility for the health and physical development of students of different age groups through the course "Physiological basics of adaptation to muscular activity", the content of which can provide graduates with competencies and improve the quality of their pedagogical skills.