У статті розглядаються актуальні питання оптимізації професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту в аспекті формування професійно-спеціалізованих компетенцій шляхом застосування у навчальному процесі структурованої педагогічної моделі мотиваційного диференційно-інтегрального навчання. Розглядається комплексне поняття професійно-спеціалізовані компетенції фахівця. Визначаються головні структурні компоненти професійно-спеціалізованих компетенцій майбутнього фахівця з фізичного виховання та спорту. Розглядається педагогічна модель мотиваційного диференційно-інтегрального навчання. Визначаються базові етапи структурованої моделі мотиваційного диференційно-інтегрального навчання. Обґрунтовується необхідність застосування у навчальному процесі структурованої моделі мотиваційного диференційно-інтегрального навчання з метою створення оптимальних педагогічних умов для формування професійних знань, умінь та навичок майбутнього фахівця з фізичного виховання та спорту з урахуванням його потенційних можливостей і цілей навчання.
В статье рассматриваются актуальные вопросы оптимизации профессиональной подготовки будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту в аспекте формирования блока профессионально-специализированных компетенций путем применения в учебном процессе структурированной педагогической модели мотивационного дифференциально-интегрального обучения. Рассматривается комплексное понятие профессионально-специализированные компетенции. Определяются главные структурные компоненты профессионально-специализированных компетенций будущего специалиста по физическому воспитанию и спорту. Рассматривается педагогическая модель мотивационного дифференциально-интегрального обучения. Определяются базовые этапы структурированной модели мотивационного дифференциально-интегрального обучения. Обосновывается необходимость применения в учебном процессе структурированной модели мотивационного дифференциально-интегрального обучения с целью создания оптимальных педагогических условий для формирования профессиональных знаний, умений и навыков будущего специалиста по физическому воспитанию и спорту с учетом его потенциальных возможностей и целей обучения.
The article considers topical issues of optimization of professional preparation of future specialists of physical education and sport in the aspect of forming of professional-specialized competences by applying in the training process of structured pedagogical model of motivational differential-integral training. Discusses an integrated concept of vocational competence of a specialist. Identifies the main structural components of professional and specialized competences of the future specialist in physical education and sport. Discusses a pedagogical model of motivational differential-integral training. Define the basic stages of a structured model of motivational differential-integral training. Pedagogical model of motivational differential-integral learning stage is presented logically coherent structure, which consists of three stages: the stage of motivational and differentiated instruction, motivational stage differential-integral training, motivational-integrated learning. Each stage of which creates a coherent system within which is implemented the educational process. In addition, each stage performs one of four functions: configure (motivate) in educational process, to provide the content of the training material to determine the activity of students in the procedural-technological aspect (learning), to diagnose the degree of achievement of goals and to record and evaluate the result with the formed descriptors for this competence. The necessity of applying in the educational process of a structured model of motivational differential-integral learning with the aim of creating optimal pedagogical conditions for formation of professional knowledge and skills of future specialists in physical education and sport taking into account its potential and learning goals.