У статті розглядаються актуальні питання застосування педагогічної моделі формування у студентів закладів вищої освіти навчальних дій самоконтролю та самооцінки під час занять фізичним вихованням. Здійснюється аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми формування умінь самоконтролю та самооцінки в умовах навчальної діяльності. Визначається місце та значення самоконтролю як компоненту самостійної діяльності. Визначаються предметно-орієнтовані навички самоконтролю та самооцінки які використовуються студентами під час занять фізичним вихованням. Розглядається рефлексивна мотиваційно-діяльнісна педагогічна модель формування предметно-орієнтованих навичок самоконтролю та самооцінки під час занять фізичним вихованням. Визначаються етапи процесу формування у студентів предметно-орієнтованих навичок самоконтролю та самооцінки під час занять фізичним вихованням. Обґрунтовується необхідність застосування рефлексивної мотиваційно-діяльнісної педагогічної моделі формування предметно-орієнтованих навичок самоконтролю та самооцінки студентів під час занять фізичним вихованням.
В статье рассматриваются актуальные вопросы применения педагогической модели формирования у студентов учреждений высшего образования учебных действий самоконтроля и самооценки во время занятий физическим воспитанием. Осуществляется анализ психолого-педагогической литературы по проблеме формирования умений самоконтроля и самооценки в условиях учебной деятельности. Определяется место и значение самоконтроля как компонента самостоятельной деятельности. Определяются предметно-ориентированные навыки самоконтроля и самооценки которые используются студентами во время занятий физическим воспитанием. Рассматривается рефлексивная мотивационно-деятельностная педагогическая модель формирования предметно-ориентированных навыков самоконтроля и самооценки во время занятий физическим воспитанием. Определяются этапы процесса формирования у студентов предметно-ориентированных навыков самоконтроля и самооценки во время занятий физическим воспитанием. Обосновывается необходимость применения рефлексивной мотивационно-деятельностной педагогической модели формирования предметно-ориентированных навыков самоконтроля и самооценки студентов во время занятий физическим воспитанием.
The article considers topical issues of application of the pedagogical model of formation at students of higher education institutions educational activities self-monitoring and assessment during physical education classes. The analysis of psychological and pedagogical literature on the problem of formation of skills of self-monitoring and self-evaluation in the learning activity. Define the place and value of self-control as a component of independent activity. In the program of development of universal educational actions of self-monitoring and assessment during physical education classes dedicated domain-specific skills, which include: regulatory and cognitive universal. Regulatory: control in the form of a comparison of the mode of action and its result with a given benchmark to detect deviations and differences from the standard. Cognitive universal: reflection of the methods and conditions of action, monitoring and evaluation of process and outcomes. Considered reflective of the motivational-activity pedagogical model for developing detail-oriented skills self-monitoring and assessment during physical education classes. Defines the stages of process of formation of students domain-specific skills of self-monitoring and assessment during physical education classes. The proposed model consists of three stages: motivational-axiological, motivational-activity, reflective. The necessity of applying reflective of the motivational-activity pedagogical model of the formation of detail-oriented skills self-monitoring and assessment during physical education classes.