В статті наголошено на тому, що в сучасної молоді особистісна роль підтримки і зміцнення здоров’я в період навчання у закладі вищої освіти зведена майже до мінімуму. Зі школи в молоді не виховані, а тому в студентські роки відсутні морально-психологічні установки на усвідомлення цінності особистого здоров’я, що загалом породжує легковажне ставлення до його підтримки і збереження в подальшому житті. Акцентується, що фізичне виховання студентів СМГ повинно передбачати підтримку певного рівня здоров’я, фізичного розвитку, вдосконалення тих чи інших фізичних якостей, становлення рухових умінь і навичок, що відповідають умовам успішного поєднання навчання із заняттями фізичною культурою. Запропоновані засоби рекреації, спрямовані на зміцнення здоров'я студентів спеціальної медичної групи та підвищення їхнього функціонального стану, та розглянуті особливі вимоги до організації й методики їх проведення.
В статье отмечено, что у современной молодежи сведена почти к минимуму личностная роль поддержки и укрепления здоровья в период обучения в высшем учебном заведении. Со школы у молодежи не воспитаны, а потому в студенческие годы отсутствуют морально-психологические установки на осознание ценности личного здоровья, что в дальнейшем порождает легкомысленное отношение к его поддержанию и сохранению. Акцентируется, что физическое воспитание студентов СМГ должно предусматривать поддержание определенного уровня здоровья, физического развития, совершенствования тех или иных физических качеств, становление двигательных умений и навыков, соответствующих условиям успешного совмещения учебы с занятиями физической культурой. Предложены средства рекреации, направленные на укрепление здоровья студентов специальной медицинской группы, повышение их функционального состояния и рассмотрены особые требования к организации и методике их проведения.
The article emphasizes that personality significance of maintenance and promotion of health by present-day youths studying in institutes of higher education is almost leveled. Such skills are not cultivated at school and, therefore, students lack moral and psychological guideline at understanding of the own health significance which substantially leads to the thoughtless attitude towards its maintenance and promotion in the subsequent life. It is stressed that physical training of the students of special medical group should provide the maintenance of a certain health level, physical development, the improvement of physical qualities, the formation of motor skills and abilities which correspond to the conditions of the successful integration of studying with the process of physical training. It allows the youngsters to adapt optimally to their daily life which demands a certain level of display of motor skills, abilities and attainments. Furthermore, it permits to manage successfully with mental and physical workload as well as the correction of physical capabilities of those with congenital disorders by means of physical training. The criteria of competence developing determination of the students of special medical group within the process of physical training were examined as specific features, out of which the performance measurement was assessed. The offered system of criteria which characterizes different aspects of students’ activity comprises quantitative measures, reflects subjective behaviour of personal self-management and can be implemented conveniently. The system of criteria and metrics was developed and adjusted for six interrelated and mutually dependent stages of self-management formation of educational competence (the conversion to personal self-management).
The proposed means of recreation were aimed at health improvement of the students of special medical group, in addition to their functional state rise. Moreover, specific organization and procedure requirements were considered.