Фізичне виховання є, і повинно бути однією з головних складових всебічного, гармонійного розвитку особистості. Процес фізичного виховання студентської молоді у сучасних умовах передбачає пошук, розробку і впровадження новітніх, інноваційних технологій. Однак на практиці, при плануванні фізичних навантажень, практично не враховуються морфофункціональні особливості студентів. Досліджувався морфофункціональний стан студенток педагогічних спеціальностей у взаємодії із розвитком фізичних якостей.
Физическое воспитание есть и должно быть одним из главных составляющих всестороннего, гармонического развития личности. Процесс физического воспитания студенческой молодежи в современных условиях предусматривает поиск, разработку и внедрение новейших, инновационных технологий. Однако на практике, при планировании физических нагрузок, практически не учитываются морфофункциональные особенности студентов. Исследовалось морфофункциональное состояние студенток педагогических специальностей во взаимодействии с развитием физических качеств.
Human activity, means of physical culture and sport are important methods of disease prevention and the most important factors of improvement, health promotion. These methods ultimately improves the creative activity of human and his/her work capacity. The search for effective means and methods of physical education that could take into account the individual morphofunctional and personal features of those who are engaged, should determine the direction and content of professional-applied physical training. There is a very small amount of studies of determining the direction and content of motor activity that take into account the individual, morphofunctional and personality features of students engaged into pedagogical specialties and therefore this issue is relevant to the tasks of physical education. The pedagogical process of physical education for student youth involves finding the optimal correlation between the load and the mobility of those who involved. However, in practice, when planning physical activity, morphofunctional features of students are practically not considered. The morphofunctional state of students of pedagogical specialties in interaction with the dosage of physical activity was investigated.