У статті викладений теоретичний аналіз розвитку психофізичної готовності за допомогою професійно-прикладної фізичної підготовки. Проаналізовано сутність понять «психофізична підготовка» та «психологічна готовність». Відмічається, що психофізична підготовка трактується по-різному: як власне сама фізична підготовка, що розвиває фізичні якості людини, та як поєднання одночасно фізичної та психічної готовності. Обґрунтовується потреба в зміні систем та практик фізичного виховання та зміні в системі викладання дисципліни «Фізична культура». Виділяється професійно-прикладна фізична підготовка як система фізичного виховання, яка забезпечує формування та удосконалення особистісних якостей та збереження й покращення здоров’я студентів. Встановлено використання комплексного підходу професійно-прикладної фізичної підготовки як системи фізичного виховання яка має відношення до процесу забезпечення здорового способу життя студентів, їх всебічного розвитку, підготовки до трудової діяльності фахівця.
В статье изложен теоретический анализ развития психофизической готовности с помощью профессионально-прикладной физической подготовки. Проанализированы сущность понятий «психофизическая подготовка» и «психологическая готовность». Отмечается, что психофизическая подготовка трактуется по-разному: как собственно сама физическая подготовка, которая развивает физические качества человека, и как сочетание одновременно физической и психической готовности. Обосновывается необходимость в изменении систем и практик физического воспитания и изменении в системе преподавания дисциплины «Физическая культура». Выделяется профессионально-прикладная физическая подготовка как система физического воспитания, которая обеспечивает формирование и совершенствование личностных качеств, сохранения и улучшения здоровья студентов.
The article presents a theoretical analysis of the development of psychophysical readiness with the help of professionally applied physical training. The essence of the concepts of "psychophysical preparation" and "psychological readiness" is analyzed. Professional-applied physical training refers to the system of physical education, which best provides the formation and improvement of personal qualities that correspond to the specific professional activities of professionals. It is noted that psychophysical training is interpreted in different ways: as the physical training itself, which develops the physical qualities of a person, and as a combination of both physical and mental readiness. It is stated that psychophysical exercises are characterized as a complex of motor actions performed with high physical and mental stress, even in conditions of high danger.
It is established that physical education in educational institutions should include not only general physical training, but also develop the most basic physical and mental qualities of students, means of special vocational training. It is noted that the process of development of professionally significant physical qualities of students in the system of physical education can not only contribute to the development of students physical and spiritual abilities, as well as their professional self-improvement
The need to change the systems and practices of physical education and to change the system of teaching the discipline "Physical Education" is substantiated. Vocational and applied physical training is distinguished as a system of physical education, which ensures the formation and improvement of personal qualities and the preservation and improvement of health of students. It is stated that the use of existing knowledge about the laws of adaptation mechanisms in the process of physical training is the basis for managing changes in students psychophysical abilities in the process of vocationally applied physical training. Continuous work in conditions of considerable psychological stress, accompanied by significant psychological and energy costs, which usually lead to various diseases over time. The use of the integrated approach of professionally applied physical training as a system of physical education is established to the process of ensuring a healthy lifestyle of students, their comprehensive development, preparation for the professional activity of a specialist.