У статті розкрито специфіку фізичного виховання молодших школярів яка ґрунтується на вікових особливостях анатомо-фізіологічного, психологічного розвитку, адаптації до умов навчання та обмеженні рухової активності. Визначено важливість побудови процесу навчання фізичних вправ ігрової спрямованості учнів молодшого шкільного віку з урахуванням морфофункціональних та психофізіологічних особливостей розвитку організму, що дозволяє виконувати навантаження в оптимальному режимі та підвищує ефективність засвоєння матеріалу програми. З’ясовано та обґрунтовано взаємозв’язок певних психофізичних характеристик з проявами фізичних можливостей хлопчиків 1-4 класів, стрімкий розвиток яких припадає саме на молодший шкільний вік. Розкрито та проаналізовано особливості вікової динаміки показників психофізіологічного розвитку хлопчиків 1-4 класів та визначено їх вплив на засвоєння вправ з м’ячем учнів зазначеного вікового періоду.
В статье раскрыто специфику физического воспитания учеников младшей школы на основе возрастных особенностей анатомо-физиологического, психологического развития, адаптации к условиям обучения и ограничения двигательной активности. Определена важность построения процесса обучения физическим упражнениям игровой направленности с учетом морфофункциональных и психофизиологических особенностей развития организма, что позволяет выполнять нагрузки в оптимальном режиме и повышает эффективность освоения материала программы.
Определена и обоснована взаимосвязь некоторых психофизических характеристик с проявлением физических возможностей учеников 1-4 классов, стремительное развитие которых происходит в младшем школьном возрасте.
Раскрыты и проанализированы особенности возрастной динамики показателей психофизиологического развития мальчиков 1-4 классов и определено их влияние на освоение упражнений с мячом учащихся данного возрастного периода.
The article describes the specificity of physical education of younger students, which is based on age-specific features of anatomic-physiological, psychological development, adaptation to learning conditions and limitation of physical activity.
The importance of constructing the process of teaching physical activity in the orientation of young schoolchildren, taking into account the morph functional and psychophysiological features of the development of the organism, which allows to perform the load in the optimal mode and increases the efficiency of mastering the material of the program. The interrelation of certain psychophysical characteristics with manifestations of physical abilities of boys of grades 1-4 has been clarified and substantiated, the rapid development of which belongs to the younger school age. The peculiarities of age dynamics of indicators of psycho-physiological development of boys of grades 1-4 are revealed and analyzed, and their influence on mastering the exercises with ball of students of the specified age period is determined. The individual characteristics of the psyche of younger students include different characteristics of attention: speed of information processing, concentration and intensity of attention, as well as visual, auditory and motor memory, functional mobility of nervous processes, psycho-emotional stability. The definite manifestation of age dynamics of psychophysiological indicators of boys of 1-4 grades allows to speak about the accelerated motor and psychophysiological development of children of this age period. In primary school the basic vital motor actions are formed, there is an intensive development of the majority of motor qualities, properties of the psyche, formation of various organism systems and personality traits. Thus, the high level of most psychophysiological characteristics identified in the study and their correlation with the manifestations of motor activity in younger school age creates the preconditions for rapid mastery of the program material, positively affecting the degree of its assimilation.