У статті уточнено критерії оцінки якості методів вимірювання, охарактеризовано основні підходи до класифікації тестів, визначено переваги і вади тестового контролю знань студентів-спортсменів, сформульовано основні правила створення тестових завдань, проаналізовано досвід організації поточного і підсумкового контролю знань студентів-спортсменів з навчальної дисципліни «Іноземна мова». Сучасні технології вимірів вимагають від розробників не тільки високої кваліфікації, але й розуміння загальних цілей підготовки фахівців, а також знань з теорії та практики тестування. Успіх впровадження та масового використання певної комп’ютерної контролюючої програми залежить від того, на скільки вдало підібрані та реалізовані методичні принципи контролю. Встановлено, що в умовах тестування активізується навчальна робота студентів-спортсменів, підвищується рівень уважності і відповідальності.
В статье раскрыты критерии оценки качества методов измерения, охарактеризованы основные подходы к классификации тестов, определены преимущества и недостатки тестового контроля знаний студентов-спортсменов, сформулированы основные правила создания тестовых заданий, проанализирован опыт организации текущего и итогового контроля знаний студентов-спортсменов по учебной дисциплине «Иностранный язык». Современные технологии измерений требуют от разработчиков не только высокой квалификации, но и понимания общих целей подготовки специалистов, а также знаний по теории и практики тестирования. Успех внедрения и массового использования контролирующей компьютерной программы зависит от того, насколько умело подобраны и реализованы методические принципы контроля. Установлено, что в условиях тестирования активизируется учебная работа студентов-спортсменов, повышается уровень внимания и ответственности.
The article specified the criteria of quality evaluation of measuring have been identified, basic approaches to tests classification have been characterized, the advantages and disadvantages of sportsman students knowledge testing have been defined, the main rules of creating test tasks have been formulated, the experience of organization of current and final assessment of sportsman students in the discipline «Foreign language». An important problem facing Ukrainian society today is the lack of objective criteria that would allow comparisons of specialists, institutions, training programs, etc. and create a basis for competition, thereby stimulating the improvement of the quality of education. Among the means of objective control, the testing method is the most widely used and well-grounded, and is highly trusted in Ukraine. Knowledge level control is an important part of the learning process that provides feedback in the «student – teacher» system. Knowledge control performs supervisory, educational, diagnostic, educational, motivational and other functions in the educational process. In order to manage the learning process at different stages, the teacher should be constantly informed about how sportsman students perceive and learn the educational material. Student activity can be monitored in the presence of special control tests. Tests are a specific type of task that allows you to massively and quickly control the level of learning and acquisition of sportsman students' skills in theoretical and practical training, establish internal and external feedbacks and form the basis for managing the educational process. Based on the analysis of the results of our experimental work, it can be argued that the creation of a system of objective test assessment of sportsman students' knowledge and skills, which could be used in all types of control and which would satisfy its goals and functions, should be based on modern technologies. They require not only highly qualified developers, but also an understanding of the general training goals of specialists in various specialties, as well as knowledge of theory and practice of testing.It is established that under the conditions of testing the educational and practical work of sportsman students is activated, the level of attentiveness and responsibility is increased.