У статті розглянуто ставлення здобувачів вищої освіти ІІ магістерського рівня до використання інноваційних
підходів та оздоровчих технологій у фізичному вихованні закладів вищої освіти. Аналіз результатів дослідження
свідчить, що вирішальним мотивом здобуття вищої освіти респонденти вважають можливість працевлаштування у
заклади вищої освіти; молоді фахівці відмічають необхідність реформування наявної системи фізичного виховання у
закладах вищої освіти, пропонуючи для цього широке використання інноваційних технологій та обмін міжнародним
досвідом; вказують на доцільність доповнення процесу практичної підготовки магістрів інноваціями комбінованої та
танцювальної спрямованості та такими сучасними нетрадиційними видами рухової діяльності, як змішані бойові
мистецтва (ММА), TRX та кросфіт; зазначають готовність до впровадження інноваційних технологій у своїй майбутній
професійній діяльності. Основними перепонами для впровадження інноваційних підходів та оздоровчих технологій у
процес фізичного виховання закладів вищої освіти, на думку здобувачів, є надлишок документообігу, звітності та
недостатнє фінансування
В
статье рассмотрено отношение соискателей высшего образования ІІ магистерского уровня к использованию
инновационных подходов и оздоровительных технологий в физическом воспитании высших учебных заведений. Анализ
результатов исследования показывает, что решающим мотивом получения высшего образования респонденты
считают возможность трудоустройства в учреждения высшего образования; молодые специалисты отмечают
необходимость реформирования существующей системы физического воспитания в учреждениях высшего
образования, предлагая для этого широкое использование инновационных технологий и обмен международным опытом;
указывают на целесообразность дополнения процесса практической подготовки магистров инновациями
комбинированной и танцевальной направленности и такими современными нетрадиционными видами двигательной
деятельности, как смешанные боевые искусства (ММА), TRX и кроссфит; отмечают готовность к внедрению
инновационных технологий в своей будущей профессиональной деятельности. Основными препятствиями для
внедрения инновационных подходов и оздоровительных технологий в процесс физического воспитания высших учебных
заведений, по мнению соискателей, является избыток документооборота, отчетности и недостаточное
финансирование.
The attitude of higher education aspirants of the II master's level to the use of
innovative approaches and health technologies in physical education of higher education institutes is considered in the article. The
system of higher education needs constant improvement, which is specified to the increase in requirements for the future specialists’
vocational training, in particular masters of education in the field of physical education and sports. At this time, the introduction of
innovative approaches to the training process of higher education aspirants in the field of physical education and sports is relevant
and necessary. It will allow future specialists to meet the needs of modern society, to be confident, more flexible in the system of
training of higher education aspirants of a pedagogical profile, to have a sufficient level of adaptation to the fast-changing
requirements of the world labor market, to be mobile to changing directions of the pedagogical activity, and to have the opportunity to
choose new modern professions that arise with the advent of new sports. The analysis of the results of the research shows that
respondents consider the decisive motive for higher education to have the possibility of employment in higher education institutions;
young professionals note the need to reform the existing system of physical education in higher education institutions, offering for
this the widespread use of innovative technologies and the exchange of international experience; point out the desirability of
complementing the process of practical training of masters with combined and dance innovations and modern unconventional motor
activity such as mixed martial arts (MMA), TRX and CrossFit; note the preparedness to introduce innovative technologies in their
future professional activity. The main barriers to the introduction of innovative approaches and health technologies in the process of
physical education of higher education institutions, according to aspirants, are excess of document circulation, reporting, and
insufficient funding. The analysis of the questionnaire shows the need to modernize the modern system of physical education in
higher education institutions through the use of innovative approaches and health technologies.