У статті визначено особливості виконавської діяльності, робочої пози та рухів музикантів різної спеціалізації як причини дисгармонії їх м’язового розвитку. Розкрито результати опитування студентів музичних спеціальностей щодо суб’єктивної характеристики локалізації м’язового перенапруження внаслідок довготривалої гри на музичному інструменті. Обґрунтовано можливості корекції дисгармонії м’язового розвитку музикантів засобами аквафітнесу. Висвітлено специфіку дії фізичних навантажень в умовах водного середовища на організм тих, хто займається. Подано характеристику основних дій у суглобах та вправ у воді для музикантів, представлено диференційований зміст занять з аквафітнесу з урахуванням специфіки виконавської діяльності.
В статье определены особенности исполнительской деятельности, рабочей позы и движений музыкантов различной специализации как причины дисгармонии их мышечного развития. Раскрыты результаты опроса студентов музыкальных специальностей по субъективной характеристике локализации мышечного перенапряжения в результате долговременной игры на музыкальном инструменте. Обоснованы возможности коррекции дисгармонии мышечного развития музыкантов средствами аквафитнеса. Освещена специфика действия физических нагрузок в условиях водной среды на организм занимающихся. Дана характеристика основных движений в суставах и упражнений в воде для музыкантов, представлено дифференцированное содержание занятий по аквафитнесу с учетом специфики исполнительской деятельности.
The article identifies the features of performing activities, working posture and movements of musicians of various specializations as the reasons for the disharmony of their muscular development. Disclosed are the results of a survey of students of musical specialties on the subjective characteristic of the localization of muscle overstrain as a result of long-term playing a musical instrument. The possibilities of correcting the disharmony of the muscular development of musicians by means of aqua fitness are substantiated. The specificity of the action of physical stress in the aquatic environment on the body of the student is highlighted. The characteristics of the basic movements in the joints and exercises in water for musicians are given, the differentiated conte nt of aqua fitness classes is presented taking into account the specifics of performing activities. Specific conditions of study cause uneven activity of muscle groups, overload of local muscles, stagnation in certain parts of the body of students of music majors, which substantiates the feasibility of a differentiated approach in the selection of content of physical activity. The analysis of differences in the distribution of work efforts on the muscular sy stem of future musicians led to the identification of the peculiarities of using aqua fitness in the process of physical education.
The principle of constructing the differentiated content of aqua fitness classes for future musicians is to take into account the specific effect of the hydrodynamic properties of the aquatic environment on the organism of those involved. The essence of the muscular activity of students is to perform physical exercises in the water of a selective direction, the specificity of which depends on the psychophysiological structure of working postures and working movements while playing a specific musical instrument, the peculiarities of the action of the biomechanical links of the musician during the performance.