З метою чіткого розуміння сутності та змісту професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури до рекреаційно-оздоровчої діяльності здійснено визначення поняттєво-категоріального апарату основних понять фізкультурної освіти з урахуванням сучасного етапу розвитку галузевих наукових знань. На основі комплексного аналізу понятійно-категоріального апарату рекреації уточнено трактування поняття «рекреаційно-оздоровчі технології». Виявлено їх основну мету і завдання, що зазначені в Цільовій комплексній програмі «Фізичне виховання – здоров’я нації». Проаналізовано рекреаційно-оздоровчої технології та фактори успішної рекреаційної діяльності, ефективність їх застосування в процесі формування рекреаційної культури студентської молоді з огляду позитивного впливу на показники фізичного стану, теоретичної підготовленості, обсягу рухової активності, організацію корисного дозвілля та активного відпочинку. Означено важливість засвоєння студентами новітніх здоров’язберігаючих технологій, заснованих на різних видах фітнес-програм, зокрема аеробіки.
In order to clearly understand the nature and content of professional training of future specialists in physical culture for recreational activities, the conceptual and categorical apparatus of basic concepts of physical education was determined, taking into account the current stage of development of branch scientific knowledge. On the basis of a comprehensive analysis of the conceptual-categorical apparatus of recreation, the interpretation of the concept of «recreational technologies» has been clarified. Nowadays, this notion is not only associated with the sphere of production, as it is the subject of many psychological and pedagogical studies. Recreational activities are aimed at the realization of recreational needs, restoration and development of physical and spiritual components of a person. Their main purpose and objectives have been identified, these are stated in the Targeted Comprehensive Program «Physical Education - Health of the Nation». Recreational technologies and factors of successful recreational activity, the effectiveness of their application in the process of forming the recreational culture of student youth are analyzed in view of the positive influence on the indicators of physical condition, theoretical readiness, volume of motor activity, organization of useful leisure and active rest. Since there is a tendency for changes in the professional requirements for the training of university students in general and future specialists in the field of physical education and sports in particular, the study identified the importance of students to learn the latest health-saving technologies based on various types of fitness programs, including aerobics.
С целью четкого понимания сути и содержания профессиональной подготовки будущих специалистов физической культуры рекреационно-оздоровительной деятельности проведено определение понятийно-категориального аппарата основных определений физкультурного образования с учетом современного этапа развития научных знаний разных отраслей. Уточнено определение понятия «рекреационно-оздоровительные технологии», выявлено их основную цель и задания, которые определены в комплексной программе «Физическое воспитание – здоровье нации». Проанализировано рекреационно-оздоровительные технологии и факторы успешной рекреационной деятельности, эффективность их использования процессе формирования рекреационной культуры студенческой молодежи Определена важность усвоения студентами современных здоровье сохраняющих технологий, основанных на разных видах фитнес-программ, а именно аэробики.