Статтю присвячено дослідженню теоретичних основ розроблення освітніх програм підготовки військових
фахівців з фізичної підготовки і спорту у вищих військових навчальних закладах. Проаналізовано вимоги сучасної
військової практики та бойового досвіду збройних сил України до підготовки військових фахівців з фізичної підготовки і
спорту та визначено необхідність підвищення вимог до якості їх підготовки для забезпечення ефективності військовопрофесійної (бойової) діяльності особового складу Збройних Сил України. Вивчено теоретичні аспекти розроблення
освітніх програм підготовки військових фахівців в умовах модернізації вищої освіти в Україні та розкрито особливості
розроблення освітніх програм на основі компетентнісної моделі фахівця. З’ясовано, що основними положеннями
модернізованої системи вищої освіти є: студентоцентроване навчання; компетентнісний підхід до проектування та
реалізації навчальних програм; навчання, орієнтоване на результат. З’ясовано вимоги нормативних документів до
розроблення освітніх програм підготовки військових фахівців з фізичної підготовки і спорту. Встановлено, що
оптимальна організація усього комплексу робіт (підготовка методичного забезпечення, підвищення кваліфікації
розробників, створення та опис освітньої програми) має особливе значення як для результативності самого процесу,
так і для забезпечення необхідної якості освітньої програми нового покоління.
Статья посвящена исследованию теоретических основ разработки
образовательных программ подготовки военных специалистов по физической подготовке и спорту в высших военных
учебных заведениях. Проанализированы требования современной военной практики и боевого опыта вооруженных сил
Украины к подготовке военных специалистов по физической подготовке и спорту и определена необходимость
повышения требований к качеству их подготовки для обеспечения эффективности военно-профессиональной (боевой)
деятельности личного состава Вооруженных Сил Украины. Изучены теоретические аспекты разработки
образовательных программ подготовки военных специалистов в условиях модернизации образования в Украине и
раскрыты особенности разработки образовательных программ на основе компетентностной модели специалиста.
Установлено, что основными положениями модернизированной системы высшего образования является:
студентоцентрическое обучения; компетентностный подход к проектированию и реализации образовательных
программ; обучение, ориентированное на результат. Выяснено требования нормативных документов к разработке
образовательных программ подготовки военных специалистов по физической подготовке и спорту. Установлено, что
оптимальная организация всего комплекса работ (подготовка методического обеспечения, повышение квалификации
разработчиков, создание и описание образовательной программы) имеет особое значение как для результативности
самого процесса, так и для обеспечения необходимого качества образовательной программы нового поколения.
The article is devoted to the study of the theoretical foundations of the development of educational programs for military specialists’ in physical education and
sport training at higher military educational institutions. The requirements of modern military activity and combat experience of the
Armed Forces of Ukraine for the training of military specialists in physical education and sport are analyzed and the need to increase
the requirements for the quality of their military training to ensure the effectiveness of military professional (combat) activities of the
Armed Forces of Ukraine are set. Theoretical aspects of development of educational programs for military specialists’ in physical
education and sport training in the conditions of modernization of higher education in Ukraine are studied and the features of
development of educational programs on the basis of competence model of the specialists are analyzed. It was found that the main
provisions of the modernized system of higher education are: student-centered education; competence approach to the design and
implementation of educational programs; result-oriented education. The requirements of normative documents for the development
of educational programs for military specialists’ in physical education and sport training have been clarified. It is established that the
volume and complexity of work related to the development of educational programs in accordance with the new approaches are
significantly greater than in the case of designing an educational programs based on traditional standards of education, formulated in
the form of a set of normative disciplines. They also place new demands on the designers of the educational programі. Therefore,
the optimal organization of the whole complex of works (preparation of methodological support, training of designers, creation and
description of the educational programі) is of particular importance both for the effectiveness of the process and for ensuring the
required quality of the final product – the new generation educational program.