Стаття присвячена обґрунтуванню ієрархічної структури знань про контроль у командних спортивних іграх з
позиції системного підходу. Представлено основні положення формування системи знань про контроль в процесі
багаторічної підготовки у командних спортивних іграх, зазначено специфічні особливості контролю команди в цілому,
групи гравців та окремого гравця. В статті визначено такі елементи ієрархічної системи знань про контроль: як зв’язок
контролю зі стадіями багаторічної підготовки; зв’язок контролю з етапами багаторічної підготовки; контроль
підготовленості та контроль змагальної діяльності. Вони у сукупності та кожний окремо дозволяють розглядати
систему контролю як складну, динамічну структуру, існування якої обумовлено впливом низки чинників.
Статья посвящена обоснованию иерархической структуры знаний о контроле в
командных спортивных играх с позиции системного подхода. Представлены основные положения формирования
системы знаний о контроле в процессе многолетней подготовки в командных спортивных играх, указано
специфические особенности контроля команды в целом, группы игроков и отдельного игрока. В статье определены
следующие элементы иерархической системы знаний о контроле, такие как: связь контроля со стадиями многолетней
подготовки; связь контроля с этапами многолетней подготовки; контроль подготовленности и контроль
соревновательной деятельности. Они в совокупности и каждый в отдельности позволяют рассматривать систему
контроля как сложную, динамичную структуру, наявность которой обусловлена влиянием ряда факторов.
Due to the rapid development of sports theory, current trends in team sports and features of
long-term training of athletes, building a hierarchical structure of knowledge about control in team sports in the process of long-term
improvement from the standpoint of a systematic approach is an important area of research.
The article is devoted to the substantiation of the hierarchical structure of knowledge about control in team sports games
from the standpoint of a systematic approach. The aim of the study -. on the basis of generalization of theoretical data, best practices
and own experimental research to formulate the main provisions that form the basis of knowledge about the control system.
The main provisions of the formation of the system of knowledge about control in the process of long-term training in team
sports games are presented, the specific features of control of the team as a whole, groups of players and individual players are
indicated. The article identifies the following elements of a hierarchical system of knowledge about control: as the connection of
control with the stages of long-term training; connection of control with stages of long-term preparation; control of readiness and
control of competitive activity.
Together, they individually allow us to consider the control system as a complex, dynamic structure, the existence of which
is due to the influence of a number of factors.