Статтю присвячено питанню розвитку рухової активності студентів засобами фізичної культури у термін
навчання у закладах вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена об’єктивною необхідністю підвищення
ефективності фізичного виховання у всіх її формах, відповідно до сучасного суспільного розвитку як вагомого чинника
оптимізації рухової активності студентів та їхнього здоров’язбереження. Розкрито особливості та можливості
вирішення проблематики забезпечення належного рівня рухової активності студентів у позааудиторних формах занять
з фізичного виховання. Методологічні орієнтири дослідження репрезентують теоретичний концепт розвитку рухової
активності студентів у контексті переорієнтації системи фізичного виховання на європейську модель освіти.
Обґрунтовано необхідність уведення у заняття з фізичного виховання у позааудиторних формах виокремлених заходів,
скерованих на забезпечення необхідного рівня рухової активності студентів у вільний від навчання час.
Статья посвящена
вопросу развития двигательной активности студентов средствами физической культуры в срок обучения в
учреждениях высшего образования. Актуальность исследования обусловлена объективной необходимостью повышения
эффективности физического воспитания на всех ее уровнях в соответствии с современным общественным
развитием как весомого фактора оптимизации двигательной активности студентов и их здоровьесбережения.
Раскрываются особенности и возможности решения проблематики обеспечения надлежащего уровня двигательной
активности студентов в внеаудиторных формах занятий по физическому воспитанию. Методологические ориентиры
исследования представляют теоретический концепт развития двигательной активности студентов в контексте
переориентации системы физического воспитания на европейскую модель образования. Обоснована необходимость
введения в занятия по физическому воспитанию в внеаудиторных формах определенных мероприятий, направленных на
обеспечение необходимого уровня двигательной активности студентов в свободное от учебы время.
The paper is devoted to the development of students' physical activity by
means of physical education during their studies in institutions of higher education is considered. The relevance of the study is due to
the objective need to increase the effectiveness of physical education at all its levels in accordance with modern social development
as a significant factor in optimizing students' motor activity and maintaining their health. The purpose of the work is to identify and
determine the directions of increasing the level of physical activity of students in physical education lessons in extracurricular forms
of physical education. Research methods: theoretical analysis, systematization, comparison of different views on the problem under
study, generalization of scientific and methodological and specialized literature. Determination of the structure of movement activity
of students in the mode of the school day, that in the structure of physical activity walking predominates, which accounts for 55-60%
of the time in the weekly physical activity it is established. Second place is occupied by classes in sports sections, third place is
occupied by physical education in the network of student educational schedule.Organizational support of extracurricular physical
education classes aimed at the development of students' motor activity during training has been defined and scientifically
substantiated. As a result, these include: the individualization of the means and methods of physical activity, the formation of
knowledge in the development of motor activity, ensuring the widespread use of information means, the choice of adequate means
and methodical methods of transferring educational information, the implementation of control over the results.