У статті розкрито необхідність визначення чітких та універсальних критеріїв оцінювання рухової підготовленості студентів, зокрема підбору об’єктивних та інформативних контрольних вправ та диференційованих нормативів. Викладено вимоги до педагогічного контролю рухової підготовленості у фізичному вихованні студентів закладів вищої освіти; описано причини низької ефективності оцінювання фізичної підготовленості студентів як результату освітнього процесу. За допомогою критичного аналізу результатів контролю рухової підготовленості студентів останніх років та вивчення досліджень вчених щодо фізіологічних механізмів прояву рухових здібностей визначено принципові особливості, що слід враховувати при виборі контрольних вправ. Обґрунтовано необхідність урахування індивідуальних особливостей розвитку студентів при виборі контрольних тестів для оцінювання рівня прояву рухових здібностей.
В статье раскрыта необходимость определения четких и универсальных критериев оценки двигательной подготовленности студентов, в том числе подбора объективных и информативных контрольных упражнений и дифференцированных нормативов. Изложены требования к педагогическому контролю двигательной подготовленности в физическом воспитании студентов высших учебных заведений; описаны причины низкой эффективности оценивания физической подготовленности студентов как результата образовательного процесса. С помощью критического анализа результатов контроля двигательной подготовленности студентов последних лет и изучение исследований ученых, касающихся физиологических механизмов проявления двигательных способностей, определены принципиальные особенности, которые следует учитывать при выборе контрольных упражнений. Обоснована необходимость учета индивидуальных особенностей развития студентов при выборе контрольных тестов для оценки уровня проявления двигательных способностей.
The article reveals the need to define clear and universal criteria for assessing students' motor preparedness, including the selection of objective and informative control exercises and differentiated standards. The requirements for the pedagogical control of motor preparedness in the physical education of students of higher educational institutions; The reasons for the low efficiency of assessing the physical fitness of stude nts as a result of the educational process are described. Using a critical analysis of the results of monitoring the physical fitness of students in recent years and studying the studies of scientists regarding the physiological mechanisms of manifestation of motor abilities, we determined the fundamental features that should be considered when choosing control exercises. The necessity of taking into account the individual characteristics of students' development when choosing control tests to assess the level of manifestation of motor abilities is substantiated.
Therefore, pedagogical testing is a necessary condition for evaluating the effectiveness of the content of the classes of the selected type of physical-fitness activity, which allows to obtain objective information about the real result of the educational process of physical education of students.