The article is devoted to the research of the new methodological approaches to the professional training of future teachers of Physical education for the physical-healing work at high school. The dynamics of modern social-economical transformations exacerbates the problem of saving and strengthening of the country’s population, increasing the role of the Physical education in the life of each personality. It is well known that the using of the various types of the physical-healing activity provides such aspects as: the prevention of diseases, increasing of the efficiency increasing of the life expectancy, organization of the complete leisure activity, efficiency of fighting with harmful, bad habits (addictions). It also creates the conditions for the revealing and cognition of own opportunities, abilities and provides the optimal volumes of the motor activity. These factors predetermine the necessity of the professional training of the qualified teachers of Physical education, capable of the continuous professional training throughout their life. These teachers will be able to adjust to the new (rapidly changing) conditions of the pedagogical work. These teachers will be ready for the creative search and for the professional self-development.
The conditions of the renovation of the pedagogical education include the continuity of the general-cultural and professional-educational training, modernization of the content on the basis of the principles of the culture-expediency, humanization and professionalization. The increasing of the effectiveness of the professional training of the future teachers of the Physical education at modern stage requires the modernization of the educational process at high educational institutions.
With the help of the scientific research it was determined and proved the methodological approaches, which we consider within the process of the professional training of the future teachers of the Physical education. Each of these has own features; profession-graphical, personally-oriented, synergetic and anthropological.
Статья посвящена поиску новых методологических подходов в профессиональной подготовке будущих учителей физической культуры в физкультурно-оздоровительной работе в старшей школе. Динамизм современных социально-экономических трансформаций обостряет проблему сохранения и укрепления здоровья населения страны, повышая роль физической культуры в жизни каждого человека. Известно, что использование различных видов физкультурно-оздоровительной деятельности способствует профилактике заболеваний, повышению работоспособности, увеличению продолжительности жизни, организации полноценного досуга, борьбе с вредными привычками, создает условия познания собственных возможностей и обеспечивает оптимальные объемы двигательной активности. Это вызывает необходимость профессиональной подготовки квалифицированных учителей физической культуры, способных к непрерывной профессиональной подготовки в течение всей жизни, которые умеют приспосабливаться к новым быстроменяющимся условиям педагогического труда, а также постоянно готовы к творческим поискам и профессионального саморазвития.
К числу условий обновления педагогического образования относятся непрерывность общекультурной и профессионально-образовательной подготовки, модернизация содержания на основании принципов общекультурных, гуманизации и профессионализации. Повышение эффективности профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры на современном этапе нуждается в модернизации образовательного процесса в учреждениях высшего образования.
Научным поиском выяснено и обосновано методологические подходы, которые рассматриваются нами в процессе профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры, и каждый из которых имеет собственные признаки: профессиографические, личностно-ориентированные, синергетические и антропологические.
Статтю присвячено пошуку нових методологічних підходів до професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої роботи в старшій школі. Динамізм сучасних соціально-економічних трансформацій загострює проблему збереження та зміцнення здоров’я населення країни, підвищуючи роль фізичної культури в житті кожної людини. Відомо, що використання різноманітних видів фізкультурно-оздоровчої діяльності сприяє профілактиці захворювань, підвищенню працездатності, збільшенню тривалості життя, організації повноцінного дозвілля, боротьбі зі шкідливими звичками, створює умови пізнання власних можливостей і забезпечує оптимальні обсяги рухової активності. Це зумовлює необхідність професійної підготовки кваліфікованих учителів фізичної культури, здатних до безперервної професійної підготовки впродовж усього життя, які вміють пристосовуватися до нових швидкозмінних умов педагогічної праці, а також постійно готові до творчих пошуків і професійного саморозвитку. До числа умов оновлення педагогічної освіти належать неперервність загальнокультурної та професійно-освітньої підготовки, модернізація змісту на підставі принципів культуродоцільності, гуманізації і професіоналізації. Підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури на сучасному етапі потребує модернізації освітнього процесу у закладах вищої освіти.
Науковим пошуком з’ясовано та обґрунтовано методологічні підходи, які розглядаються нами в процесі професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури, і кожен з яких має власні ознаки: професіографічний, особистісно-орієнтований, синергетичний та антропологічний.