Здійснено теоретичний аналіз професійної мотивації як педагогічної умови розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів технічних закладів вищої освіти. Окреслено особливості розуміння відмінностей змісту
понять “мотив” і “мотивація”. Проаналізовано психолого-педагогічну літературу, присвячену проблемі дослідження
мотивації особистості, у результаті чого з’ясовано, що у вітчизняних наукових джерелах та працях авторів ближ-
нього зарубіжжя вивчення мотивації ґрунтується на змістовно-ієрархічному (сукупність мотивів, що зумовлюють
поведінку особистості) і процесуально-динамічному (динамічний процес, механізм формування мотиву) підходах; наве-
дено відповідні приклади. Визначено інтринсивні (внутрішні) і екстринсивні (зовнішні) спонукальні чинники (класи
мотивів) професійної діяльності. Означено, що підставою для формування мотиву стають ціннісні орієнтації, які
відрізняються достатньою динамічністю; окреслено особливості ціннісних орієнтацій викладачів технічних закла-
дів вищої освіти. Підкреслено, що мотивація професійно-педагогічної діяльності викладача технічного закладу вищої
освіти визначає рівень його професійно-педагогічної компетентності, а відповідно, і якість освітніх послуг, що ним
надаються. При цьому зауважено, що мотивацію професійно-педагогічної діяльності викладача вищої школи можна
розглядати як структуру, що вирізняється особливою складністю і містить цілу низку компонентів (професійний, пізнавальний, соціально-моральний, утилітарний компоненти). Охарактеризовано існуючий взаємозв’язок професійної
мотивації і процесу розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів технічних закладів вищої освіти.
Зроблено висновок про те, що як важливе джерело активності, прагнення до саморозвитку, самоствердження, інтерес до процесу і результатів діяльності можна вважати дієвим мотивом професійно-педагогічної діяльності, активізація якого здатна забезпечити ефективність розвитку особистісно-мотиваційного компоненту професійно-педагогічної компетентності викладачів фахових дисциплін технічних закладів вищої освіти.
The article theoretically analyzes professional motivation as a pedagogical condition for developing professional-pedagogical
competency in lecturers from technical universities. It describes the features of understanding differences between such
concepts as “motive” and “motivation”. It considers the psycho-pedagogical literature on the problem of personal motivation.
It finds that both Ukrainian and foreign researchers study motivation based on content-hierarchical (a set of motives stimulating
a person’s behaviour) and processual-dynamic (a dynamic process; a mechanism for forming a motive) approaches and presents
some relevant examples. Also, the article determines intrinsic (internal) and extrinsic (external) motivating factors (classes
of motives) in professional activity. It indicates that motives are formed on the ground of sufficiently dynamic values-based
orientations. It justifies the features of values-based orientations of lecturers from technical universities. Besides, the article
shows that the motivation behind professional-pedagogical activity of lecturers from technical universities determines the levels
of their professional-pedagogical competency and, as a result, the quality of educational services they provide. Importantly, the article highlights that the motivation behind professional-pedagogical activity of lecturers from technical universities should
be considered as a structure of certain complex components (professional, cognitive, social, moral, utilitarian). It characterizes
the existing links between professional motivation and the process of developing professional-pedagogical competency in lecturers
from technical universities. Finally, the article concludes that the effective motive for professional-pedagogical activity
can be viewed as an important source of activity, a striving for self-development and self-realization, an interest in the process
and results of activities. In turn, the activation of this motive can ensure the effective development of the personal and motivational
component in professional-pedagogical competency of lecturers from technical universities.