В умовах розвитку сучасної гуманітарної парадигми шкільної літературної освіти підкреслено значущість активізації культурологічного напряму. Акцентовано на необхідності обґрунтування культурологічних основ змісту шкільної літературної освіти на основі конструктивно-критичного осмислення науково-методичних ідей учених минулого століття. Окреслено принципи культурологічного вивчення літературного твору на основі діалогу культур у працях філософів, мистецтвознавців, літературознавців (М. Бахтін, Д. Лихачов, О. Лосєв, Ю. Лотман та ін.). Обґрунтовано причини активізації культурологічного напряму у шкільній літературній освіті досліджуваного періоду, що були розвитком ідей міжпредметної взаємодії. Досліджено ґенезу науково-методичних ідей учених 1980–1990-х років щодо теоретичних основ та практичної реалізації культурологічного підходу до навчання російської літератури у закладах загальної середньої освіти. На основі аналізу науково-методичного доробку учених (Є. Колокольцев, С. Курганов,
Н. Мірецька) обґрунтовано культурологічні основи змісту шкільної літературної освіти, актуалізовано настанови учених-методистів щодо навчання літератури з урахуванням ідей культурологічного підходу. Підкреслено, що вченими-методистами минулого століття представлено методику комплексного використання суміжних видів мистецтва (живопису, графіки, музики тощо) як дієвих засобів реалізації культурологічного підходу до навчання російської
літератури. Доведено, що запропоновані вченими форми, методи і прийоми роботи з текстом художнього твору на основі діалогічної взаємодії із засобами суміжних образотворчостей сприяють розширенню літературознавчих
і мистецтвознавчих знань учнів, усвідомленню ними літературного твору як унікального тексту культури, осягненню законів творення образів у різних видах мистецтва, а також формуванню вмінь аналізувати й інтерпретувати
художні твори у мистецькому контексті. Обґрунтовано важливість продуктивних теоретико-методичних надбань учених з означеної проблеми для ефективного розвитку сучасної теорії й практики навчання літератури на засадах
культурологічного підходу.
The article notes the need to intensify the culturological trend in the modern humanitarian paradigm of school literary
education. Emphasis is placed on substantiating the culturological foundations of the school literary education content from
the perspective of a constructive and critical understanding the theoretical and methodological ideas of researchers of the last
century. The principles of culturological study of a literary work on the basis of dialogue of cultures in the works of philosophers,
art critics, literary critics (M. Bakhtin, D. Likhachov, O. Losiev, Yu. Lotman and others) are stated. The reasons for
the intensification of the culturological trend in school literary education of this period, which contributed to the development
of the ideas of interdisciplinary connections, are outlined. The author explores the genesis of researchers' scientific and methodological
ideas of the 1980s and 1990s on the theoretical foundations and practical implementation of the culturological
approach to the Russian literature teaching in general secondary school. The culturological foundations of the school literary
education content are substantiated on the basis of analysis of scientific and methodological achievements of researchers
(H. Belenky, Ye. Kolokoltsev, S. Kurhanov, N. Miretska), and the guidelines of methodologists on teaching literature are updated,
taking into account the ideas of the culturological approach. The paper argues that researchers of the last century suggest
the methodic of complex use of related arts (painting, graphics, music, etc.) as an effective means of realizing the culturological
approach in Russian literature classes. Judging by the methodological experience of this period it is claimed that proposed
forms, methods and techniques of working with the art text on the basis of the dialogic interaction with the means of related arts
promote deepening students’ knowledge of literature and art, their awareness of a literary work as a perfect and unique text
of culture, their understanding the specific features of the image creation in different arts as well as the forming skills to analyze
and interpret works of art in an artistic context. The author substantiates an importance of using theoretical and methodological
achievements of researchers on this problem for the effective development of modern theory and practice of Literature teaching
based on the culturological approach.