Аналізується сучасний зміст понять “патріотизм”, “виховання”, “патріотичне виховання” та “військово-патріотичне виховання ліцеїстів”. Проаналізовано військово-патріотичне виховання ліцеїстів, яке покликане забезпечувати суспільну значущість і повагу до військової служби, формувати бажання у вихованців здобувати військові професії, психологічну і фізичну готовність проходити військову службу. Обґрунтовується система військово-патріотичного виховання та її основні компоненти: цільовий, змістовний, емоційно-мотиваційний, суб’єкт-суб’єктний, процесуальний і результативний. З’ясовано основні педагогічні умови забезпечення ефективності функціонування системи військово-патріотичного виховання ліцеїстів. Означено необхідні складники патріотичного виховання ліцеїста, а саме формування військово-професійної спрямованості юнаків як майбутніх офіцерів; виховання відчуття гордості, гідності, любові до рідної мови, культури, традицій, пошани до національних героїв; формування національної свідомості і самосвідомості як громадянина України та гідного її захисника; виховання поваги до Конституції і законів України; формування готовності до виконання обов'язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України. Визначено види та форми патріотичного виховання ліцеїстів, які доцільно використовувати в сучасних умовах освітнього процесу як щоденне інформування про факти патріотичної поведінки, героїчні вчинки під час бойових дій та виконання бойових завдань військовослужбовцями на Сході України; заходи, які формують критичне засудження антиукраїнської пропаганди, роз’яснення хибності та неприпустимості розколу країни; профілактика негативних проявів поведінки і порушень військової дисципліни серед ліцеїстів шляхом залучення їх до участі у заходах із військово-патріотичного виховання; організація художньої самодіяльності; проведення методичних зборів з офіцерами по роботі з ліцеїстами та ін. Окреслено конкретні завдання, які покладаються на керівника, викладача, офіцера-вихователя, психолога з військово-патріотичного виховання ліцеїста у закладах спеціалізованої середньої освіти з військовим профілем.
The article analyzes the modern content of the concepts of “patriotism”, “education”, “patriotic education” and “military-patriotic education of lyceum students”. The military-patriotic education of the lyceum students is analyzed, which aims to provide public importance and respect for military service, to form a desire for students to acquire military professions, psychological and physical readiness to go into military service. The system of military-patriotic education and its main components - target, content, emotional-motivational, subject-subjective, procedural and effective are substantiated. The basic pedagogical conditions for ensuring the effective functioning of the system of military-patriotic education of lyceum students have been clarified. The necessary components of the patriotic education of the lyceum are identified, namely the formation of the military-professional orientation of the youth as a future officer; fostering a sense of pride, dignity, love for the mother tongue, culture, traditions, respect for national heroes; formation of national consciousness and self-consciousness as a citizen of Ukraine and its worthy defender; fostering respect for the Constitution and laws of Ukraine; formation of readiness to fulfill the duty to protect the independence and territorial integrity of Ukraine. The types and forms of patriotic education of lyceum students, which are expedient to be used in the current educational process, as daily informing on the facts of patriotic behavior, heroic actions during combat operations and performing combat tasks by military personnel in the east of Ukraine; measures that formulate a critical condemnation of anti-Ukrainian propaganda, an explanation of the fallacy and inadmissibility of the split of the country; prevention of negative behaviors and violations of military discipline among lyceum students by involving them in military patriotic education activities; organization of amateur art; conducting methodological meetings with lyceum officers and others. The specific tasks that are assigned to the head, teacher, educator, psychologist for military-patriotic education of the lyceum in specialized secondary education with a military profile are outlined.