Статтю присвячено розгляду питання значущості навчальних задач для вдосконалення освітнього процесу. Окреслено глибинну значущість задач для ефективного засвоєння знань, формування вмінь та навичок. Авторську увагу спрямовано на детальний аналіз необхідності налагодження тісної навчальної співпраці з колективом вихованців у процесі розв’язування ними навчальних задач. Узагальнено, що навчальна задача з фізики повинна бути орієнтована на досягнення затверджених норм шкільної програми, фрагментарно викладеної у змістовому наповненні підручників із фізики. Звернено увагу на детальний аналіз тематичної насиченості змістового компоненту навчальних задач, який засвідчив широту наукового обґрунтування наявної фактажності – своєрідного інструменту інтелектуального розвитку. Деталізовано поліфункціональність досліджуваного феномена у контексті діяльнісно-поведінкового, аксіологічного та гносеологічного аспектів. Відрефлексовано чітку практичну зорієнтованість навчальних задач, які дають змогу підвищити сумарну результативність засвоєння учнями фізичних законів. Проблематизовано необхідність усебічного розвитку особистості учня шляхом формулювання складних завдань прикладного характеру у процесі розв’язання навчальних задач. Актуалізовано домінування у навчально-виховному обігу цільового потенціалу навчальних задач, орієнтованих на розв’язання наявних труднощів в освоєнні теоретичного матеріалу та задоволення наявних соціокультурних запитів.
Інструментарієм дослідження виступив історико-педагогічний, поетапно-проблемний, хронологічно-змістовний та порівняльний методи. Використання цілої низки методологічного інструментарію дало змогу визначити, що модульна стратегія пошуку розв’язання навчальних фізичних задач дає змогу доповнити і розвинути алгоритмічний спосіб та виокремити на його основі четвертий спосіб – евристико-алгоритмічний спосіб навчання учнів розв’язувати фізичні задачі. Проблематизовано, що існують зв'язки між характером навчальних задач з фізики і застосовуваними методами й прийомами навчання.
The educational task, its characteristics, place and role in teaching are important issues when considering the educational process. The didactics reflects different sides of the educational task. An introduction to the learning material, that will have to be studied, can be made differently by a teacher. The versatility of considering of a physics training problem is a welcome condition for further exploration of this subject. However, the above interpretation of the teaching task has certain features: first, it is the local nature of the physics training task: each problem is inextricably linked to a specific topic or issue in the physics program; secondly, there is a continuous change in teaching tasks over time. For example, today there are some teaching tasks in the lesson of physics, tomorrow – the others, after tomorrow – completely different ones. Connection between the nature of physics training problems and the used methods and techniques can only be partial, and does not have the generalization property due to the local nature of the teaching tasks. Defining a modular strategy for finding the solution of physics training problems allows to supplement and develop the algorithmic method and to distinguish on its basis the fourth method – heuristic-algorithmic way of teaching students to solve physical problems. The educational task, its characteristics, place and role in teaching are important issues when considering the educational process. The didactics reflects different sides of the educational task. An introduction to the learning material, that will have to be studied, can be made differently by a teacher.
The use of a number of methodological tools has made it possible to determine that the modular strategy of finding the solution of educational physical problems allows to supplement and develop the algorithmic method and to distinguish on its basis the fourth method – heuristic-algorithmic way of teaching students to solve physical problems. It is problematized that there are links between the nature of physics training tasks and the methods and techniques used.