Аргументовано необхідність формування соціокультурної компетентності майбутніх бакалаврів іноземної мови як основи фахової підготовки студентів цієї спеціальності у закладах вищої освіти. Зважаючи на складність та багатогранність означеного феномену, актуалізовано проблему уточнення компонентно-критеріальної структури, показників та рівнів сформованості соціокультурної компетентності майбутніх бакалаврів іноземної мови. Констатовано, що всі компоненти соціокультурної компетентності майбутніх бакалаврів іноземної мови мають відповідні критерії, кожен з яких об’єднує сукупність показників. Базуючись на аналізі наукової літератури, сучасних вимогах до фахової підготовки майбутніх бакалаврів іноземної мови, визначено чотири компоненти соціокультурної компетентності: мотиваційно-аксіологічний, лінгвістичний, комунікативно-діяльнісний, культурологічний. Критеріями соціокультурної компетентності майбутніх бакалаврів іноземної мови є такі її розпізнавальні ознаки, на основі яких визначається та оцінюється міра сформованості кожного її складника – компонента. Встановлено, що основними чинниками, які дають змогу встановити сформованість соціокультурної компетентності майбутніх бакалаврів іноземної мови, є сукупність якісних ознак, цілей, мотивів, інтересів, установок, спрямованості професійних знань, навичок і вмінь, професійно-особистісних якостей і рівня розвитку самооцінки та самосвідомості майбутнього філолога, що формуються у студентів у процесі фахової підготовки.
Обґрунтовані критерії та показники дали змогу охарактеризувати чотири рівні сформованості соціокультурної компетентності майбутніх бакалаврів іноземної мови: високий, достатній, задовільний та низький. Означені рівні вимірювалися із застосуванням коефіцієнта успішності формування соціокультурної компетентності (СКК) майбутніх бакалаврів іноземної мови.
In the article the necessity of forming sociocultural competence of future bachelors of arts in foreign languages is stated as a basis for professional preparation of students of this specialty in higher educational institutions. Considering the complexity and versatility of this phenomenon, the problem of clarifying the component-criterion structure, the indicators and the levels of sociocultural competence of future bachelors of arts in foreign language is actualized. Moreover, all components of the sociocultural competence of future bachelors of arts in foreign languages are proved to have relevant criteria, each of which combines a set of indicators. Based on the results of the analysis of scientific literature and modern requirements for professional training of future bachelors of arts in foreign languages four components of sociocultural competence are highlighted, i.e. motivational-axiological, linguistic, communicative-activity and cultural.
The criteria for the socio-cultural competence of future bachelors of arts in foreign languages are those distinctive features, on the basis of which the degree of formation of each of its components is determined and evaluated. It is pointed out that the main factors allowing to establish the socio-cultural competence of future bachelors of arts in foreign languages are a set of qualitative traits, goals, motives, interests, attitudes, the orientation of professional knowledge, skills and abilities, professional and personal qualities and the level of development of self-esteem and self-awareness of a future philologist, formed in the process of students' professional preparation. The substantiated criteria and indicators made it possible to characterize the four levels of socio-cultural competence of future bachelors of arts in foreign languages, that is high, sufficient, satisfactory and low. These levels were measured using the success rate of forming sociocultural competence of future bachelors of arts in foreign languages.